Jihočeský kraj provede kvůli bezpečnosti mimořádnou kontrolu železničních přejezdů na silnicích druhých a třetích tříd ve vlastnictví kraje. V souvislosti se zvýšenou nehodovostí a s nedostatky zjištěnými při kontrolách na železnici o tom rozhodl jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD).
„V souvislosti se zvýšenou nehodovostí na železničních přejezdech v ČR, nedostatky zjištěnými při kontrolách na železnici v regionu (špatné rozhledové poměry kvůli přerostlé vegetaci zjišťované koordinátorem veřejné dopravy JIKORD) a pro zvýšení bezpečnosti účastníků silničního provozu v regionu jsem rozhodl o provedení mimořádných kontrol železničních přejezdů na silnicích II. a III. třídy ve vlastnictví kraje,“ řekl agentuře jihočeský hejtman a dodal, že současně prostřednictvím Odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Jihočeského kraje doporučí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) provedení obdobných kontrol na silnicích I. třídy a obcím provedení mimořádných kontrol na místních komunikacích.
Jak uvedl poradce jihočeského hejtmana pro oblast dopravy Ivan Študlar, nejzávažnějším rizikem zjištěným při kontrolách přejezdů jsou nedostatečné rozhledové poměry. V rozhledových polích řady přejezdů je neudržovaná přerostlá zeleň. Podél tratí se mnohdy nachází množství samostatných překážek, které při určitém úhlu pohledu absolutně znemožňují vlak zpozorovat. U některých přejezdů zase navazují soukromé pozemky, na kterých majitelé nevědomě překážky v rozhledu vytvářejí.
„Druhým nejvážnějším rizikem zjištěným při průzkumech v terénu jsou závady na dopravním značení či jeho neexistence. Svislé dopravní značky, především výstražné kříže, jsou zejména na silnicích nižších tříd a místních komunikacích místy velmi nekvalitní nebo znečištěné (značky, sloupky či upevňovadla často neodpovídají normám ČSN). Značky jsou často nevhodně umístěny daleko od okraje vozovky nebo přímo ve vzrůstající vegetaci. V blízkosti přejezdů jsou mnohdy také nerelevantní značky zbytečně rozptylující pozornost řidiče," vysvětlil Študlar.
U rizikových přejezdů dále podle Študlara chybí nebo není v dostatečné míře žlutozelené lemování ke zvýraznění dopravních značek. Rovněž chybí nebo nejsou dostatečně viditelné návěstní desky informující řidiče o vzdálenosti k přejezdu či dodatkové tabulky. Výsledkem kontrol by mělo být urychlené odstranění zjištěných nedostatků v kompetenci jednotlivých správců silničních komunikací a uplatnění požadavků na vlastníky železniční infrastruktury v kraji.
V Jihočeském kraji je zhruba 1090 přejezdů. Podle Silniční databanky ŘSD je 25 přejezdů na silnicích I. třídy, 63 na silnicích II. třídy a 178 na silnicích III. třídy. Většina přejezdů, často zabezpečených jen výstražnými kříži, je na místních, případně účelových komunikacích.
Autor: Dobrin Stojcev, Mediafax
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.