Počasí dnes15 °C, zítra17 °C
Pátek 26. dubna 2024  |  Svátek má Oto
Bez reklam

POLITICKÁ KORIDA: Jak řešit situaci v dopravním podniku?

I v létě jsme připravili další díl seriálu Politická korida, ve kterém se českobudějovických politiků ptáme na názor na jednu konkrétní otázku. Ta červencová se týkala dopravního podniku, který se v poslední době potýká nejen s nedostatkem řidičů, ale také nespokojeností stávajících zaměstnanců. Jak by se měla situace v Dopravním podniku města České Budějovice řešit?

Petr Maroš (ODS)

Situace v dopravním podniku dospěla do stavu, kdy je nutné přemýšlet o hlubších změnách. Zaprvé tím chci říci, že nějaké jednoduché rychlé řešení dle mého názoru neexistuje, a zadruhé tím myslím především to, že není možné, aby z rady města zněly hlasy, že město si jen objednává u DP službu a řízení firmy má na starosti její management. Ne! Dopravní podnik je ve stoprocentním vlastnictví města, a to může svoji firmu nasměrovat tam, kam chce. Politici se nesmí bát rozhodovat. Zažil jsem to v našich firmách, kdy bylo nutné nebát se udělat hlubší změny, aby firmy dále fungovaly dle našich představ. V první řadě je nutné vyslechnout požadavky zaměstnanců, které by situaci uklidnily. Ty pak zvážit a konzultovat se zástupci zaměstnanců, zda požadavky jsou oprávněné a pro podnik únosné. Pokud máme dlouhodobý nedostatek zaměstnanců, je nutné zvážit, zda můžeme udržet současnou dopravní obslužnost. Každopádně vše má své řešení, jen nad nimi musíme přemýšlet.

Petr Braný (KSČM)

Nespokojenost některých zaměstnanců Dopravního podniku, zejména řidičů, a to jak v autobusové, tak i v nákladní dopravě, má několik příčin.

Obecně je možné konstatovat, že profese, hlavně řidiče, je společensky nedoceněna. Dopravní podnik stojí před otázkou, jak dosáhnout co největšího ekonomického efektu při dodržení kvality všech služeb, které poskytuje. Náklady u nás zvyšují dvě depa, což v podobně velkých městech nenajdete. Zřizovatel má malou odvahu na omezení provozu některých linek, které nejsou dostatečně vytížené - např. linka č.4. Takže vedení DP šlo vždy tou nejlehčí cestou – nezvyšovat mzdové náklady, a to je dlouhodobě neudržitelné. Šetření se nepromítá jen do mezd, ale i do dalších benefitů pro zaměstnanců DP.

Tomáš Bouzek (TOP 09)

Personální a mzdová politika dopravního podniku je součástí obchodního vedení společnosti a ze zákona je v pravomoci představenstva. Na základě interních opatření DPM za ni odpovídá především jeho předseda, ředitel společnosti. Aktuální situace v dopravním podniku není v tomto směru příznivá. K jejímu uspokojivému řešení musí ředitel DPM zvolit účinnou náborovou politiku, aby byl schopen vybrat kvalifikované zaměstnance a zároveň je dostatečně motivovat. Nejde jen o samotnou výši mzdového ocenění, ale i vytváření vhodného pracovního prostředí. Je bohužel smutnou skutečností, že se poslední dobou objevují stížnosti na nevhodné chování zaměstnavatele vůči zaměstnancům, které stabilitu podniku zrovna nepřináší. Stížnosti je nutné prověřit, ne každá musí být oprávněná. S tím souvisí schopnost vedení vyjednávat s odbory v DPM. Finanční stránku věci musí obhájit v rámci svého rozpočtu a s ohledem na výdělečnou část své činnosti. Dobré zaměstnance nestačí jen najít, ale je třeba i umět udržet.

Zuzana Kudláčková (Piráti)

Vedení Dopravního podniku by mělo ke svým zaměstnancům přistupovat s vědomím toho, že jejich práce je hodně náročná. Není také tajemstvím, že fluktuace řidičů je vysoká, což ohrožuje stabilitu veřejné dopravy ve městě a samo město by mělo Dopravnímu podniku zajistit potřebnou, a to i finanční, podporu. Dopravní podnik pak musí být opravdovou konkurencí na trhu práce. Adekvátně zvýšit mzdy, nabídnout lákavé zaměstnanecké benefity a vybudovat takovou pracovní atmosféru, aby pro něj lidé pracovali rádi a s chutí.

Jan Mádl (Čisté Budějovice)

Toto téma je dosti citlivé. A musím hned na začátku říct, že naprosto rozumím nespokojenosti řidičů DPmČB.

Bohužel situace není jednoduchá ani ze strany dopravního podniku. A není to jen v Českých Budějovicích. Po více než dvou letech covidu se dost velké množství cestujících už nevrátilo do MHD a tím pádem se také snížily příjmy dopravních podniků všude po republice. Je proto obtížné najít prostředky na navýšení mezd zaměstnanců, když se příjmy snížily.

Dle mého by byla potřeba, aby tyto disproporce momentálně více finančně podpořilo město s tím, že se snad během následujících měsíců (možná i pár let) podaří cestující do MHD zase navrátit.

Juraj Thoma (HOPB)

Pokud je příčinou nedostatku řidičů to, že odcházejí ke konkurenci anebo do jiných profesí mimo dopravní podnik kvůli mzdám, je zcela v kompetenci ředitele, aby našel způsob, jak ve společnosti najít finanční zdroje, které to vyřeší. A rozhodně tím nemyslím to nejjednodušší – přijít za městem, ať pošle do podniku další peníze bez jakékoliv změny jeho fungování, nebo ať zvedne jízdné… Pokud to vedení podniku neumí, anebo nechce dělat, je otázkou, zda je na svých místech. A těmi změnami myslím i organizaci linek a četnost spojů. Každý, kdo jde nebo jede Budějovicemi zejména v podvečerních hodinách si jistě všiml, že v městské vozí dopravní podnik „vítr“. Obsazenost řady spojů je mizivá a je na pováženou, zda udržovat za každou cenu zavedený přepravní model. Myslím, že nikoliv. Logicky totiž čím více spojů, tím více zaměstnanců za volant potřebujeme.


Odpovědi nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle data a času doručení do redakce. Jiří Svoboda ani Petr Holický z hnutí ANO na dotaz redakce neodpověděli.

Hodnocení článku je 74 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Dopravní podnik města České Budějovice

Štítky politika, politická korida, korida, dopravní podnik, doprava, dopravní společnost, České Budějovice, mzda, ODS, Juraj Thoma, Petr Braný, Jiří Svoboda, Tomáš Bouzek, Zuzana Kudláčková, KSČM

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

POLITICKÁ KORIDA: Jak řešit situaci v dopravním podniku?  |  Politika  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.