V Nemanicích je fotbalové hřiště, které využívají místní děti. Ty sem často přebíhají přes silnici v ulici U Čertíka, kde se pohybuje spousta aut zkracujících si tudy cestu do Úsilného. Ta děti ohrožují, protože na celé ulici není jediný přechod, přes který by mohly bezpečně přejít.
Lukáš Baláž chce u hřiště přechod zřídit, ideálně se silničními retardéry. Ty by nutily auta u přechodu zpomalovat. Neúspěšně komunikoval s dopravní policií i magistrátem, obě instituce jeho žádosti zamítly. „Na hřišti trénujeme děti, kterých každý rok přibývá. Tím jsme argumentovali dopravní policii, které jsme předali konkrétní čísla. Odbor dopravy magistrátu mi pak sdělil, že na základě doporučení policie se rozhodl přechod i retardéry na silnici neumístit,“ popisuje Baláž.
Zároveň popisuje další kroky, které chce ve věci podniknout: „Sepíšeme stížnost občanů a budeme obcházet domy kvůli podpisům. Od paní na magistrátu jsem se ale dozvěděl, že jakmile policie přechod jednou zamítla, nejspíš na její rozhodnutí stížnost nebude mít vliv. Pokud to nepomůže, předáme všechny dokumenty i s podpisy primátorovi.“
K přechodu U Čertíka se vyjádřila i policie: „Dopravní inspektorát Policie ČR České Budějovice k předmětné věci žádné závazné stanovisko nevydal. Nicméně v rámci předběžného projednávání tohoto návrhu dopravní inspektorát spatřuje z pohledu významu a účelu předmětné místní komunikace, která spojuje čtvrť Nemanice a obec Úsilné, návrh umístění zpomalovacích prahů jako nevhodný,“ říká policejní mluvčí Štěpánka Uhlířová. V čem policie spatřuje nevhodnost přechodu u hřiště, ale neuvádí.
Podle Lukáše Baláže nepřítomnost přechodu představuje bezpečnostní riziko. „Dospělý člověk se ohlédne a silnici přejde, děti ale často nedávají pozor. Až tam auto nějaké dítě srazí, bude pozdě přechod řešit,“ myslí si.
Dopravní odbor města se ale na zebru dívá z jiného úhlu. „Argument o bezpečnosti dětí je velmi závažný a nikdo z těch, kdo o podobných žádostech mohou rozhodnout, ho nebere nikdy na lehkou váhu. Vždy se to prověřuje a není to jen na jednom člověku,“ říká vedoucí odboru dopravy magistrátu Jaroslav Mráz a dodává: „Jedná se o stavební úpravy komunikace, chodníků, speciální nasvícení přechodu, stavební úpravy pro tělesně postižené a nevidomé. Není to opravdu levné, když to má být funkční a bezpečné.“ Podle něj nepřítomnost přechodu v celé ulici není argumentem pro jeho výstavbu.
Dále zmiňuje i psychologii řidiče a psychologii chodce. „Ideální je přechod zřizovat tam, kde ho řidič může předpokládat. V křižovatkách, u škol, autobusových zastávek. To je asi také jeden z důvodů, proč se nezdá být vhodné zřizovat nový přechod u hřiště, kde je pohyb chodců spíše příležitostný a není tam takový pohyb vozidel, aby se nedalo bezpečně přejít. Navíc i řidiči jsou tam z devětadevadesáti procent místní a tedy budou o tom, že jedou kolem hřiště, vědět a mohou nebo by měli být opatrnější,“ konstatuje vedoucí odboru dopravy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.