Zpřístupnění Orlické přehrady, jednoho z nejvýznamnějších center rekreace a vodních sportů na vltavské vodní cestě, z jižního směru od Českých Budějovic a Týna nad Vltavou dál na sever, umožní plánovaná modernizace lodního výtahu na hrázi Orlíku. Jeho výstavba patří mezi klíčové investice projektu splavnění Vltavy, který je součástí loni uzavřeného Memoranda o spolupráci Jihočeského a Středočeského kraje s cílem propojit tyto dva sousední regiony po vodě.
Realizace opětovného splavnění této části Vltavy od otevření nové plavební komory v Hněvkovicích v květnu 2017 vázne. „Hlavními problémy zůstává především modernizace lodního výtahu na Orlické přehradě, prohloubení plavební dráhy v úseku Podolí – Kořensko a výstavba nového mostu přes řeku v Týně nad Vltavou, který by umožnil proplout i větším lodím,“ uvedl Jaromír Polášek, ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu, jež je hlavním garantem projektu „Vltava – řeka plná zážitků“ z dílny Jihočeského a Středočeského kraje.
Na všechny zmíněné akce jsou již připravené projekty a ministerstvo dopravy společně s Povodím Vltavy a Ředitelstvím vodních cest je bude v nejbližší době realizovat. Podporu projektu vyjádřil na květnovém odborném setkání k tomuto tématu v Českých Budějovicích také náměstek ministryně pro místní rozvoj David Koppitz.
„Makroekonomický přínos cestovního ruchu je zřejmý. Jde o celkový příjem zhruba 120 miliard korun do státního rozpočtu, 240 tisíc zaměstnanců, tři procenta HDP a toto číslo roste. Z hlediska růstu tohoto odvětví jsou v porovnání regionů Středočeský kraj na druhém a Jihočeský na třetím místě s dynamikou růstu 17 a 14 procent, což jsou obrovská čísla. Naším cílem je podporovat z národních zdrojů právě doprovodné infrastrukturní projekty, které s růstem cestovního ruchu souvisejí,“ sdělil Koppitz.
Právě snaha prezentovat a rozvíjet Vltavu jako jeden ucelený atraktivní turistický cíl od Šumavy až po Mělník, byla inspirací k vytvoření už zmíněného společného nadregionálního projektu Jihočeského a Středočeského kraje „Vltava, řeka plná zážitků“. Jeho iniciátorem a garantem je JCCR, jejím partnerem pak Středočeská centrála cestovního ruchu. Projekt se detailně zabývá nejen vlastní řekou, coby vodní cestou, ale i jejím okolím, cyklotrasami, památkami a dalšími turistickými cíli a atraktivitami. V rámci projektu vytvořená marketingová strategie „Vltavská vodní cesta 2022“ počítá do roku 2022 se zdvojnásobením počtu proplavených lodí. Ze stávajících cirka 57 na 115 tisíc.
Orlická přehrada dostala své jméno podle zámku, který kdysi čněl nad hlubokým údolím Vltavy a dnes se nachází jen pár metrů nad hladinou jezera. Její 511 metrů dlouhá hráz dosahuje v koruně výšky 91 metrů. Objemem zadržené vody je Orlík největší přehradní nádrží v České republice, Lipno je větší rozlohou. Kromě vodní dopravy je přehrada rekreačním střediskem s velkou možností ubytování a přírodních zajímavostí v okolí.
Po hladině Orlické přehrady se prohání motorové čluny, plachetnice, vyhlídkové lodě nebo sportovně-rekreační plavidla jako vodní skútry nebo čluny táhnoucí lyžaře na vodě. Okolí přehrady je lemované kempy a krásnými vyhlídkami. Rozhodně nelze vynechat místa majestátně se tyčící nad přehradou – zámek Orlík, hrad Zvíkov nebo vyhlídku na podkovu u Solenic. Na Orlíku je třináct kempů s písečnými nebo kamenitými plážemi.
Jižně od hráze na levém břehu leží přístav lodní dopravy po Orlické přehradní nádrži, která zajišťuje spojení hráze s Orlíkem nad Vltavou a s hradem Zvíkov. Kromě trasy mezi Orlíkem a Zvíkovem je v červenci a srpnu možná i doprava mezi zámkem a přehradou Orlík. Okolí nabízí bezpočet úchvatných vyhlídek na řeku či jezero. V této souvislosti nelze opomenout ani přehradu Kamýk, která je menší, ale také velmi oblíbenou rekreační oblastí jako Orlík. Jeho poloha v okrese Příbram ho k tomu přímo předurčuje. Z hlediska dopravy je snadno dostupný z Prahy, ale zároveň je celá oblast už dost daleko od ruchu pražské metropole.
Řeka Vltava, nejdelší řeka na území České republiky, která od pramene na šumavské Kvildě až k soutoku s Labem u Mělníka měří 430 kilometrů, propojuje nejen kraje, ale také spoustu aktivit. Pro účely projektu je rozdělena na šest úseků, nabízejících bezpočet zážitků a aktivit, na vodě, pro pěší, cyklisty nebo lyžaře v zimě. Tři se nacházejí v Jihočeském a tři ve Středočeském kraji.
Úseky mapují památky, zajímavosti, služby, možnosti kulturního, sportovního a dalšího vyžití. První úsek mezi Kvildou a Novou Pecí, druhý mezi Novou Pecí a Českými Budějovicemi, třetí mezi Českými Budějovicemi a Zvíkovským Podhradím, čtvrtý mezi Zvíkovským Podhradím a Kamýkem nad Vltavou, pátý mezi Kamýkem nad Vltavou a Prahou. Poslední šestý pak mezi Prahou a Mělníkem.