úterý 10. prosince 2019 Julie

Ekologický a zábavný. Elektromobil Ioniq poutá pozornost nejen vzhledem

Nesmrdí a není hlučný. To jsou nejčastější komentáře kolemjdoucích, které zaujal Hyundai Ioniq Electric při redakčním testu Budějcké Drbny. S futuristickým vozem jsme najeli několik stovek kilometrů napříč Jihočeským krajem, abychom vyzkoušeli, jak složité je plánovat cestu podle sítě dobíjecích stanic.

Hyundai Ioniq se prodává jako elektromobil, hybrid a dnes už také jako plug-in hybrid. My jsme si začátkem listopadu vyzkoušeli elektromobil, tedy Hyundai Ioniq Electric, který už na první pohled zaujme svým vzhledem. Z trojice zmíněných motorizací je „čistý“ elektromobil nejdražší, když za nový model zaplatíte bez desetikoruny 900 tisíc korun.

Testovaná, starší verze Ioniqu Electric, se od nového modelu liší nejen drobnými změnami v designu interiéru a exteriéru, ale především kapacitou baterie. Nejnovější model získává energii z Li-Pol akumulátoru o kapacitě 38,3 kWh. Díky optimalizované aerodynamice a efektivnímu využití energie umožňuje dojezd až 311 kilometrů na jedno nabití. To se nedá říct o předchozí verzi, která má kvůli kapacitě baterie nižší o 10 kWh úměrně nižší dojezd.

Technický průkaz elektrického Ioniqu sice udává spotřebu 11,5 kWh na 100 kilometrů. Na podobné číslo se nám ale během redakčního testu nepodařilo dostat, když jsme se během víkendu pohybovali kolem 15 kWh na 100 kilometrů.

Samotnému Ioniqu se nedá víceméně vytknout nic, co by stálo za zmínku. Automobil má pohledný futuristický design, příjemný interiér a jízdní vlastnosti „motokáry“ díky nízko položenému těžišti. Navíc nabízí velmi slušný zavazadlový prostor.

Ioniq má navíc záruku pět let bez omezení počtu ujetých kilometrů na pohonnou jednotku, řízení, odpružení a brzdový systém. Naopak vysoce výkonný lithium-ion polymerový trakční akumulátor má záruku osm let nebo 160 tisíc kilometrů, podle toho, co nastane dřív.

Klady

Jízdní vlastnosti
Zajímavý design
Velký zavazadlový prostor

Zápory

Vyšší cena
Nižší dojezd u staršího modelu

Pohledný Ioniq Electric se může pochlubit třemi jízdními módy, které ovšem tak zásadní rozdíly v jízdě, jak je tomu u benzínových nebo naftových motorů, nepřináší. Model ale nabízí vynikající možnost libovolně regulovat rekuperaci ve čtyřech stupních od 0 po 3, kdy při nejvyšší hodnotě znatelně dobíjíte baterii brzděním. Tahle funkce nás hodně potěšila.

Vrásky na čele může řidiči, co spoléhá při delší cestě na veřejné dobíjecí stanice, působit tuzemská síť těchto zařízení. Během cest po Jihočeském kraji jsme z posledních „elektrický sil“ dojeli na dobíjecí stanici, kde nás ovšem čekala cedulka s nápisem „mimo provoz“. O pár kilometrů dál nám systém pro změnu hlásil „chybu autonabíječky“. To samozřejmě nemůžeme dávat za vinu jinak povedenému modelu od korejské automobilky, ale stále ne úplně dostatečné síti dobíjecích stanic.

Ioniq si určitě najde a vlastně už nachází své místo na trhu i přesto, že výrazná podpora elektromobility ze strany stánu stále chybí. Nový Hyundai se jeví jako ideální městské a meziměstské vozidlo pro řidiče, kteří mají doma nebo poblíž zaměstnání možnost připojit se „do sítě“. Podobná představa se nám velmi líbí. Pokud pravidelně cestujete na dlouhých trasách a hraje pro vás roli každá minuta strávená na čerpací stanici nebo v koloně, nejspíš sáhnete po klasickém vznětovém nebo zážehovém motoru.

Elektromobil Ioniq poutá pozornost nejen vzhledem

pátek, 22. listopadu 2019, 10:56

Elektromobil Ioniq poutá pozornost nejen vzhledem
Elektromobil Ioniq poutá pozornost nejen vzhledem

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo2 čtenářů

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky test, elektromobil, Hyundai, Hyundai Ioniq Electric

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.