Správa železnic (SŽ) vymění trakční podpěry na trati Bechyňka z Tábora do Bechyně. Příští rok vypíše tendr, stavba zhruba za 400 milionů korun by měla začít v roce 2024. Správa zatím nechá na trati trakci napájenou 1500 volty. V roce 2023 by mohly na trati jezdit tři elektrické soupravy RegioPanter řady 650, jež tam České dráhy zkoušely loni na podzim.
Na trati, která spojuje Tábor a Bechyni, chtěl dříve kraj změnit trakci. Je napájená 1500 volty, nově to mělo být 25 tisíc voltů a 50 herzů, aby tam mohly jezdit moderní vlaky. O případné změně musí rozhodnout ministerstvo dopravy. Rozhodovat bude díky podkladům od SŽ, podle jízdních zkoušek a i podle stanoviska Jihočeského kraje. Kraj se zatím nevyjádřil.
„Nicméně v tuto chvíli je potřeba vyřešit situaci s životností některých trakčních podpěr. Připravujeme tedy první etapu stavby, která zajistí výměnu stávajících trakčních podpěr a zatím ponecháme i stávající trakční soustavu. Rádi bychom v příštím roce vysoutěžili zhotovitele stavby, který provede výměnu sloupů. Spolupracujeme i s památkáři, kteří chtějí, aby vybrané stožáry byly replikami původních stožárů z dob Františka Křižíka," sdělila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Kraj chce na nejstarší elektrifikované trati v Čechách zachovat provoz historických lokomotiv Elinka a Bobinka a zároveň nabídnout moderní vlaky. Radní předloží zastupitelům návrh, aby se trať zmodernizovala. „Velice rádi bychom, aby tam byla moderní vozidla. Byly tam zkoušky, že by tam mohly být tři RegioPantery, tedy soupravy, které přísluší 21. století," řekl radní pro dopravu Antonín Krák (ČSSD), který kandiduje do Sněmovny.
Oprava trati podle něj umožní, aby tam zmíněné soupravy mohly jezdit. Teď je nasadit nelze. „Když to řeknu laicky, koleje teď neodpovídají tomu, aby tam tyto nové soupravy mohly být. Chceme, aby na této trase jezdily moderní vlaky, s wifi, lepšími toaletami i sedadly," doplnil radní.
České dráhy (ČD) zkoušely na trati RegioPantery loni na podzim. Firma prověřila technické parametry a jízdu v obloucích o poloměru menším než 150 metrů. Na Bechyňce je i nejprudší oblouk na českých tratích, za Táborem má poloměr asi 123 metrů. Pro provoz na Bechyňce by se muselo do lokomotivy přidat trafo nebo změnit trakce, řekli loni zástupci ČD. Na Bechyňku by mohly nové soupravy vyjet podle ČD koncem roku 2023.
Ohledně změny napájení má kraj ekonomickou analýzu obou variant. Proti změně trakce je město Tábor. Když se trakce změní, skončí podle táborských radních letní nostalgické jízdy, kdy nejčastěji jezdí souprava tažená lokomotivou Bobinka, někdy i Elinkou z roku 1903.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.