Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Jaká je budoucnost úzkokolejky přes Českou Kanadu? Starosta se bojí vandalů

Tento týden se na cestu vydal poslední vlak Jindřichohradeckých místních drah (JHMD). Úzkokolejnou dráhu nyní lidé využívat nemohou, protože firmě vypršelo povolení na její provoz. Dopravu zajišťují autobusy. Česká Kanada přišla o jedno ze svých specifik a budoucnost je nejistá.

Poslední spoj, který absolvoval trasu Jindřichův Hradec - Obrataň, zaměstnanci firmy vyzdobili smutečním věncem i vzpomínkami na úzkokolejnou dráhu. Ta se nachází na hranici Jihočeského kraje a Vysočiny.

Krajina, kterou vlaky projížděly, sice vypadá idylicky, to se ale nedá tvrdit o fungování společnosti JHMD. Firma dluží přes 160 milionů korun. Soud zatím nerozhodl o úpadku, ani, zda schválí reorganizační plán firmy, vyplývá z insolvenčního rejstříku, informovala 2. října ČTK. Rozhodnutí o úpadku a povolení k reorganizaci považuje dlužník za zásadní, vyplývá to z vyjádření v insolvenčním rejstříku. 

Ukončením provozu vyvrcholily problémy, se kterými se společnost potýkala. „Vážení cestující, informujeme Vás ohledně způsobu zajištění dopravní obslužnosti od 3.10.2022. JHMD bude nadále zajišťovat dopravu dle závazku veřejné služby v plném rozsahu. Do okamžiku obnovení licence bude doprava zajišťována náhradní autobusovou dopravou. Tento čas společnost využije k opravě vozového parku a tratě, ke zlepšení komfortu cestujících. Všem cestujícím se omlouváme za vzniklé komplikace,“ napsali zástupci firmy na facebookový profil a zakázali možnost přidávat k příspěvku komentář. 

V insolvenčním rejstříku se včera objevilo vyjádření Drážního úřadu, který s náhradou v podobě autobusů nemá problém. 

Zatímco se insolvenční rejstřík plní nejrůznějšími dokumenty, lidé mají obavy z budoucnosti úzkokolejné dráhy. „Moc mi to bude chybět, je to neodmyslitelná součást České Kanady,“ posteskla si v jedné z facebookových diskusí žena z Jindřichohradecka. 

Firma Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která provozuje vlaky na úzkokolejce a podala na sebe insolvenční návrh, nasadí od pondělí 3. října místo vlaků autobusy. Firmě vyprší v neděli 2. října platnost osvědčení o bezpečnosti provozovatele...

Z provozu dráhy v uplynulých letech profitovaly také jednotlivé obce. Vlaky totiž přes Českou Kanadu rozvážely turisty. Výsledek příběhu mrzí například starostu Nové Bystřice a bývalého hejtmana Jiřího Zimolu (Pro Bys3ci). Ten se netají tím, že nebyl fanouškem dosavadního vedení firmy. 

„Už ve funkci hejtmana jsem tvrdil, že má společnost více ředitelů než lokomotiv a není to správný model. Teď se ukázalo, že to hospodaření nebylo optimální. U nás v Nové Bystřici to byla víceméně turistická záležitost. Mrzí mě, jak to dopadlo. Pořád ale doufám, že se najde někdo, kdo bude schopen to převzít a provozovat, pochopitelně bude nutné vypořádat závazky nejen vůči zaměstnavatelům,“ řekl Budějcké Drbně Zimola. 

Podle něj by do věci mohli zasáhnout zástupci kraje či státu. Starosta se bojí, co se nyní s dráhou stane. „Ty případy, kdy něco začalo chátrat a nastal rychlý konec, známe. Najde se spousta nenechavců, které přiláká železo či pražce. Každý měsíc neprovozu může být fatální,“ naznačil Zimola. Jeden z modelů se podle něj nabízí v sousedním Rakousku, kde se do obdobného projektu zapojili zástupci spolkové země a obcí. „Třeba se ale najde někdo jiný, kdo dráhu zachrání,“ dodal.

Redakce se obrátila také na vedení Jihočeského kraje. „My jsme nyní řešili hlavně ten aktuální stav, který nikoho netěší. Do rozhodnutí Drážního úřadu samozřejmě nechceme a nemůžeme zasahovat. Nyní jsme řešili hlavně to, aby se zajistila doprava pomocí autobusů z bodu A do bodu B. Budoucnost toho místa je pro nás důležitá, ale zatím opravdu nebyl prostor se tomu věnovat dál. Určitě to ale nenecháme ležet ladem, jsem připravený jednat mimo jiné se starosty dotčených obcí. S ohledem na mou gesci mě to zajímá hlavně z pohledu cestovního ruchu, zatím je ta věc ale příliš čerstvá,“ reagoval náměstek hejtmana František Talíř (KDU-ČSL).

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto ČTK / Václav Pancer

Štítky jhmd, doprava, jižní čechy, Jindřichův Hradec, firma, vlak, Česká Kanada, Jindřichohradecké místní dráhy, Jiří Zimola, Jihočeský kraj, Kraj Vysočina, Obrataň, František Talíř, Nová Bystřice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zipe Pezi

Pan Zimola je tedy skutečně oprávněn farářovat v záležitosti úzké. Kozel zahradníkem. Za jeho panování na kraji byly zrušeny stovky spojů os. vlaků. Za ucpaná města auty poděkujme tedy především jemu. Byl to on, kdo zabránil vzniku integrace veřejné dopravy.

Čtvrtek, 6. října 2022, 13:57Odpovědět

Jaká je budoucnost úzkokolejky přes Českou Kanadu? Starosta se bojí vandalů  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.