Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

35 let skupiny KUBOUŠEK: Odvaha, inovace a vize Ivana Kubouška

PR článek

V roce 1990 se začal psát příběh českobudějovické firmy KUBOUŠEK. Málokdo, včetně jejího zakladatele Ivana Kubouška, by si dokázal představit, jaká budoucnost malou firmu čeká. Kuboušci, jak si zaměstnanci říkají, dnes dodávají vstřikovací lisy, jejich periferie, automatizaci, ale také měřicí a diagnostické přístroje.

Ke svým produktům poskytují ucelený program školení a ve svém technologickém centru nabízejí zázemí odborníků pro technickou a aplikační podporu svých klientů. V rámci svého rozsáhlého portfolia působí na českém, slovenském a polském trhu. K tomuto úctyhodnému 35. výročí jsme vyzpovídali vlastníka a prezidenta společnosti Ivana Kubouška.

Pane Kuboušku, co Vás vedlo k tomu, že jste před 35 lety založil tuto firmu? Jaká byla vaše vize na začátku?
To je velmi jednoduché – i když jsem byl ve své práci úspěšný, tak mě lákalo postavit se na vlastní nohy. Chtěl jsem být nezávislý, sám rozhodovat o tom, co dělám, jak to dělám, cítil jsem příležitost a také mě lákalo dobrodružství vyzkoušet něco nového. No, a hlavně dovážet a prodávat to, s čím jsem denně pracoval, a dokonce byl vyškolen jako servisní technik.

Jaké byly největší výzvy, kterým jste musel čelit při zakládání firmy a jak se Vám podařilo je překonat?
Víte, já už měl praxi se založením státní zkušebny a vedením kalibrační laboratoře, kterou jsem budoval již na generálním ředitelství státního koncernu Koh-i-noor Hardtmuth a také zkušenosti s komunikací se zahraničními dodavateli. Takže i když to nebylo jednoduché, tak bylo na co navázat. Od začátku jsem měl vizi, že pokud budu mít perfektní produkty a výborný zákaznický servis, musí se to podařit. Mou výzvou tedy bylo toto naplnit, a to děláme dodnes.

Můžete nám popsat nějaký klíčový moment, který Vás přesvědčil, že společnost KUBOUŠEK má šanci na dlouhodobý úspěch?
Už od průmyslovky jsem rád jezdil na veletrhy a novinky, zvláště ty technologické se mi velmi líbily. Na přelomu devadesátých let již i jako servisní technik japonské značky Mitutoyo jsem věděl, že to jsou přesně ty kvalitní produkty, které chci prodávat. Takže uzavření spolupráce, v rámci které jsem se stal úplně prvním autorizovaným prodejcem v tehdejším Československu, byla logická volba. Když produktu věříte, je to základ pro úspěch. Klíčovým momentem úspěchu byl náš první leták s nabídkou produktů, rozeslaný běžnou poštou na větší podniky. Nabízeli jsme možnost dovozu přístrojů značky Mitutoyo a nabídka měla velký úspěch. Mezi první zákazníky se tak zařadila Tatra Kopřivnice nebo Sellier & Bellot. Roční cíle, které pro nás společnost Mitutoyo stanovila, jsme rázem splnili během necelých tří týdnů. No a pak jsem koupil první počítač a fax a opravdová firma byla na světě. Na začátku mi pomáhala jen manželka, ale už v roce 1991 jsem si pronajal velké kancelářské prostory a přijmul první dvě zaměstnankyně, které mi pomáhaly agendu zvládnout.

Jak se za těch 35 let změnil trh a Vaše podnikání? Jaké změny jste musel implementovat, abyste zůstali konkurenceschopní?
Když jsme začínali, byla především jednodušší legislativa. Nebyl problém se obejít bez právníka jen s vlastními zkušenostmi i když zákony byly nedokonalé a nepřipravené na tržní prostředí. Dnes je situace vlastně mnohem složitější. Legislativa je často nejednoznačná a nečitelná a v takovém prostředí se dnes i právník někdy těžko orientuje. Nemyslím si, že jsme v základním konceptu udělali zásadní změny. Stále se snažíme dělat to stejně poctivě, a hlavně se stále učíme. Byl jsem nadšený technik a musel jsem se naučit být obchodník, účetní, personalista, IT specialista a trochu grafik a marketér. I nyní se musím stále učit, i když se snažím být zejména dobrým generálním manažerem a vlastníkem. A vedu k tomu i svoje zaměstnance. Vše se velmi rychle vyvíjí a my na to musíme reagovat. Uvnitř skupiny se snažíme automatizovat procesy, což zvyšuje efektivitu a snižuje chybovost. Zároveň však stále rozšiřujeme produktové portfolio. Ale abychom byli úspěšní, samotný produkt nestačí, musíme ho hlavně podpořit službami, které jsou dnes klíčové. Zákazník už dnes nehledá jen konkrétní produkt, ale řešení, a hlavně schopného dodavatele, kterému může věřit a spolehnout se na něj. To je přístup, který se snažím své kolegy učit. Na druhou stranu i my například narážíme na generační problém, kdy někteří kolegové firmou a svojí prací „nežijí“ tolik, jako my starší, kteří jsme začínali opravdu od píky. Často někteří nechtějí příliš přijímat zodpovědnost a raději se nechají řídit pokyny. To je pohodlné, ale nikam je to neposouvá. Těžko se stanou opravdovými manažery, kterými chtějí být.

Jako majitel a zakladatel jste v určité fázi musel předat řízení a kompetence na své manažery. Jak obtížné bylo jim „své dítě“ svěřit?
Stále na tom pracuji. Částečně jsem to zmínil už v předchozí odpovědi. Není tak těžké zodpovědnost svěřit, ale je těžké najít zaměstnance, kteří ji chtějí plně převzít. Já se původně snažil předat řízení na členy rodiny, ale nebyl jsem úspěšný, a to byl také okamžik, který možná nejvíce zbrzdil náš rozvoj. Proto jsem musel změnit přístup a hledat profesionální manažery, kteří skupinu KUBOUŠEK uřídí. Mnoho z nich jsme vychovali ve firmě, někteří přišli zvenku. Firma je nejen neúnavný proces hledání nových produktů a služeb, ale také proces interního zlepšování.

Vaše firma se blíží k 35. výročí. Jak byste zhodnotil cestu, kterou jste ušli? Jak vnímáte roli kolegů, kteří s Vám byli a jsou nablízku?
Zdá se mi strašně krátká, člověk si vůbec nedovede představit, že budeme 35 let na trhu a stále se budeme snažit stoupat a rozšiřovat. Pozitivní je, že se daří držet kmenový soubor zaměstnanců a na nich naši společnost stavíme. To jsou naši nositelé know-how a zákaznického přístupu. V určitém okamžiku jsem se rozhodnul převzít rizika a oni mi pomohli skupinu vytvořit. Rozhodující bylo, že si zaměstnanci vytvořili k naší firmě vztah, jako by byla jejich vlastní, a to je základ úspěchu a zároveň to velmi pomáhá při zvládání těch komplikovanějších situací.

Co považujete za největší úspěch Vaší firmy za těch 35 let?
Co je největší úspěch – no, že jsme tady 35 let, to myslím vypovídá samo o sobě. Celou dobu růstu usilujeme o nastavení zdravé rovnováhy mezi korporátem a rodinnou firmou, jejíž atmosféru bych rád udržel. Jako stěžejní vnímám fungování efektivní struktury a kvalitních procesů. Máme stabilní značku, stabilní vztahy s partnery i zaměstnanci a díky tomu překonáváme výkyvy trhu, které postihují všechny společnosti. I když je naše hlavní portfolio neměnné téměř 25 let, denně musíme hledat, v čem být lepší než konkurence.

Jakým způsobem se snažíte udržovat dlouhodobé vztahy se zákazníky a jaké hodnoty pro Vás v tomto směru hrají roli?
Nabídkou kvalitních služeb, často preventivních, které zákazníkovi ve finále šetří peníze. Snažíme se být skromní a chováme se tak, aby zákazník rozuměl tomu, že je pro něj výhodné mít partnera, který se o něj postará. A to ať už v rámci předprodejního nebo poprodejního servisu. Vztah s partnery se buduje při řešení problémů a k tomu se vždy stavíme čelem. Zákazník musí mít vždy pocit, že se o něj postaráme.

Co bylo největší změnou, kterou jste do firmy během let přinesl? A jak tato změna ovlivnila její další směřování?
Pokud chcete být úspěšní musíte reagovat pružně, a to znamená změny a investice. Pokud bych ale měl zmínit jen jednu, pak to bylo vybudování holdingu. Tento krok jsem dlouho zvažoval a dopad byl jednoznačně pozitivní. Vytvoření mateřské firmy vedlo k optimalizaci procesů jednotlivých společností skupiny KUBOUŠEK, jejich profesionalizaci a zaměření se na konkrétní produkty a činnosti na trzích, na kterých působíme. Tím se zvýšila jejich efektivita a zprůhlednilo financování.

Jaké trendy v oboru vidíte jako klíčové pro budoucnost?
Hlavní trendy jsou myslím ve většině oborů podobné – je to automatizace, využití umělé inteligence a hledání nových technologií uplatnitelných v našem oboru. Tyto trendy sledujeme a snažíme se přínosy i rizika pro naše zákazníky vyhodnocovat a využívat v praxi. A nejen pro ně, ale i v rámci interních procesů a řízení naší skupiny. Nejhorší je podlehnout iluzi, že jde vše samo. To je sice pohodlné, ale krátkozraké. Proto se snažíme neustále rozvíjet a inovovat.

Jaké jsou Vaše plány do budoucna? Jakou vizi máte pro firmu v dalších 5, 10 nebo 20 letech?
Především chceme pokračovat v tom, co nás 35 let drží na trhu, ale jak jsem říkal, to samo nestačí. Budeme se snažit rozvíjet zejména segment automatizace a hledat nové produkty i služby, kterými rozšíříme naše portfolio. V neposlední řadě pak posilovat vlastní výrobu právě na poli automatizace a řízení procesů. Neplánujeme hledat zcela nová odvětví, ale zkvalitňovat naše produkty a služby. Zároveň musíme vytvořit i podmínky k fungování skupiny KUBOUŠEK i bez mojí osoby. Proto se také snažím přesunout řízení na manažery a těm pomáhat formou předávání mých zkušeností.

Za 35 let jste jistě prošel řadou vzestupů i pádů. Jak Vás osobně ovlivnily těžší časy a co vás motivovalo, abyste se nevzdal?
Určitě se nejednalo o žádné pády, spíše šlo o horší období, například Covid. Ale já nejsem zvyklý něco vzdávat. Pochopitelně když něco nedává smysl, tak od toho odejdu, ale pokud to smysl má, tak za tím vytrvale jdu. Pro mě samotného by mohlo být snadné něco vzdát, ale mám také zodpovědnost za své zaměstnance, kterým dává moje firma práci. A já je nechci zklamat, a tak mě nikdy nenapadlo to vzdát. Ano, občas přicházíme o nějaký obchod, ale spolupráce s většinou obchodních partnerů je dlouhodobá a oboustranně výhodná. Pochopitelně trh někdy prochází krizí, což nás také brzdí, ale snažíme se vždy najít řešení, jak výkyvy trhu kompenzovat a stoupat třeba pomaleji, ale trvale.

Jaké hodnoty a principy chcete, aby Vaše firma nadále reprezentovala a jak se to projevuje v každodenní práci a vztazích s Vašimi zaměstnanci a zákazníky?
Pozitivní přístup, otevřenost, skromnost a férovost. To naši zákazníci oceňují. Ano, zní to jako klišé, ale je to prostě tak. A stejně se chováme i k našim zaměstnancům. Každý má u mě otevřené dveře a může kdykoli přijít s pracovním i osobním problémem.

Když se podíváte zpět, jakou největší pracovní nebo osobní lekci jste se za těch 35 let dostal?
Všechno je škola života, ale já nemůžu říct, že bych dostal vyloženě nějakou lekci. Problémy jsou od toho, aby se řešily. Pochopitelně nás provázela řada změn, na které bylo třeba reagovat, ale to je přirozené. Mým posláním je se o všechny postarat – o rodinu, firmy ve skupině a všechny zaměstnance. Klíčové nyní je pokračování v přípravě managementu skupiny KUBOUŠEK na situaci, až se jednou rozhodnu z vedení odejít. I to přináší také stále nové výzvy, a proto se musíme stále učit. Ve škole jsem zejména díky sportu na učení neměl moc času, ale od té doby se učím pořád. Ačkoliv najít si čas zejména na sebe jsem se zatím stále úplně nenaučil.

Jak si představujete ideální oslavu 35. výročí Vaší firmy? Jakým způsobem chcete poděkovat zaměstnancům, zákazníkům a partnerům za jejich podporu?
35 let – to už je příležitost pro pořádnou párty. Zrovna tento týden jsme kolegům rozeslali pozvánky. Tak doufám, že si to v červnu hezky užijeme. Nemyslím si, že je úplně podstatné, jak nákladné to bude, nebo jaké dárky dostanou. Důležité je, aby pochopili, že naše poděkování je myšleno upřímně a že je dobré být právě s námi. Pochopitelně připravujeme také setkání s našimi partnery, a i pro ně jsou připraveny zajímavé akce související s naším výročím. Víc už neprozradím, ale věřím, že to bude stát za to.

Hodnocení článku je 82 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky KUBOUŠEK, podnikání, automatizace

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.