V letech 1823 až 1985 se nacházel v mírné zatáčce staré císařské silnice třeboňsko domažlické na západním okraji Českého Vrbného formanský a později výletní hostinec U Ruského cara Alexandra I. Hostinec byl však o pár let starší a měl název U Červeného orla.
Hostinec byl postaven po roce 1816, kdy byla císařská silnice z města do Vodňan dokončena. Silnice se vyznačuje dlouhými rovnými úseky jako přímka. Stále části této silnice již 200 let slouží, jen jsou vyasfaltované.
Po roce 1985 byla v souvislosti s jadernou elektrárnou Temelín postavena silnice nová a hostinec „U Cara“ v předstihu zbořen. Silnice se mohla „Carovi“ zadem vyhnout, ale politické a územní instituce nesouhlasily. Argument, že budova a dvůr jsou zpustlé, dokonce byla v přízemí zabedněna okna, byl sice reál, ale obyvatelé Českého Vrbného si mysleli své. Klasicistní hostinec měl romantickou zahradu, kde se svého času hrálo a tančilo. To bylo v době, kdy byl hostinským Martin Fencl, a kdy se chodilo na Hlubokou pěšky a jezdilo na kole. Výjimečně celá rodina na motorce se sajdkárou. Za hostincem se rozkládal hospodářský dvůr s bránou.
Na Nový rok 1823 se vracel ruský car Alexandr I. s doprovodem z kongresu ve Veroně. Trochu si zajel, poněvadž se měl v Plzni setkat se sestrou. Přenocoval v Linci a počítal s tím, že druhý den dojede do Plzně. Jenže byl třeskutý mráz, a i když byl z Ruska na mráz zvyklý, rozhodl se přespat na Hluboké. Zastavil se v hostinci U Červeného orla. Pojedl, pil víno a odpočíval. Zřejmě byl spokojen s obsluhou, jídlem i vínem. Dal hostinskému Josefu Semelkovi 34 dukátů.
Nejen ty dukáty, ale vůbec ruský car u nás na jihu a v naší normální hospodě byla velká událost. Přispělo k tomu též to, že naši ruskému carovi rozuměli, tedy domluvili se. Magistrát města dne 7. ledna 1823 rozhodl přejmenovat hostinec na U Ruského cara Alexandra I. České místní listy při kulatých výročích návštěvu cara připomínaly. Zejména ve 2. polovině 19. století za Národního obrození. Přispívalo k tomu i to, že car Alexander I. porazil Napoleona a měl jako Slovan v Evropě významné slovo. V roce 1819 se zúčastnil kongresu v Karlových Varech. Název „Hostinec U ruského cara Alexandra“ odstranily podrážděné c. k. úřady v roce 1914. Po roce 1918 byl název zase obnoven, potom ještě dvakrát zase odstraněn a opět instalován. To podle toho, kdo zrovna seděl na radnici.
Dne 17. listopadu 1915 byl hostinec „U Cara“ prodán v nucené dražbě u c. k. okresního soudu. Předchozím majitelem byl Jaroslav Beneš. Ve 2. polovině 18. století byl majitelem objektu Jan Petr Daublebský, provoz hostince pronajímal. Hostinec v dražbě koupil rolník z Českého Vrbného Martin Fencl za 30 100 K. Bydlel původně na návsi v domě č. 8 a areál „Cara“ zprvu pronajímal. Také byl prvním českým starostou obce v převážně německé vesnici.
V roce 1962 byl hostinec zapsán v prvotním soupisu státních nemovitých památek. Prvotní soupis potom schvalovala rada Okresního národní výboru a stručně řečeno „Cara“ ze soupisu vyškrtla. Na pohlednici sídlí v domě také matiční škola Matice školské, z čehož se dá odvodit, že snímek byl pořízen před rokem 1914. Novou silnicí na Temelín, to již kolem nového „Cara“, jezdilo z města v době stavby denně až 45 autobusů tam a 45 zpět.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.