První jízda vlaku dnes po skoro dvou letech zahájila provoz na jindřichohradecké úzkokolejce. Parní mašina U46.101 s pěti vagony vyjela na trať v úseku z Nové Bystřice do Hůrek, na který má společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) povolení k provozu od Drážního úřadu. Turistická sezona jízd by mohla trvat do října, řekl dnes ČTK Jan Kysela, který připravil reorganizační plán společnosti JHMD. Firma je v úpadku od podzimu roku 2022, kdy provoz vlaků zastavila. Dlužila 350 milionů korun.
JHMD vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně na Pelhřimovsku a do Nové Bystřice na Jindřichohradecku. Podle Kysely JHMD po reorganizaci nebudou fungovat jako denní linkový provoz pro obyvatele, kteří žijí u železnice a dojíždějí do zaměstnání, což platilo před úpadkem. Zaměří se na turistiku.
Ve vagónech dnešního vlaku bylo téměř 160 míst, byly zaplněny asi ze tří čtvrtin. Kromě místních a lidí z okolí přijeli na první jízdu s naplánovaným objezdem v 09:00 i lidé z Českých Budějovic, Tábora, Písku nebo i Prahy. Cena jízdenky je 490 korun pro dospělého a 290 korun pro dítě a seniora. Souprava vyjela s 20 minutovým zpožděním, do cíle v Hůrkách však dojela za předpokládaných zhruba 20 minut. Mašina jela pozpátku, v Hůrkách se otočila a zpět do Nové Bystřice vyjela popředu.
„Dnes a v neděli čekají parní mašinu čtyři jízdy, pak si odpočine, nahradí ji motorové vozy. Chtěli bychom jezdit do října, uvidíme podle zájmu. V září bychom chtěli přidat další části tratí, záleží na osvědčení od Drážního úřadu, ale práce na nich pokračují,“ uvedl Kysela. Pro JHMD je technicky připravuje Swietelsky RAIL CZ.
Připravit parní lokomotivu k jízdě trvá přibližně sedm až osm hodin. „Během nich naložíte uhlí, napustíte vodu, mazivy promažete nápravová, ojniční ložiska, parní stroj, kompresor. Musíte vyčistit dýmnici, která je součástí parního kotle, ve které se shromažďují spaliny po průchodu trubkami kotle. Nachází se v přední části kotle parní lokomotivy, je nad ní umístěn komín. V ní je asi 40 trubek,“ objasnil Artur Fučík, mechanik parní trakce a dnes topič.
Lokomotiva se musí nahřát. Nejprve se zatopí dřevem, po asi dvou hodinách topič začne přikládat uhlí, kterým se topí přibližně další dvě až tři hodiny. „Jakmile vznikne požadovaný tlak a jsou splněny další dopravní náležitosti, lokomotiva může vyrazit,“ dodal Fučík.
Pro start a jízdu je důležitá spolupráce mezi strojvedoucím, topičem a vlakvedoucím, který má na starosti například napojení lokomotivy k vagónům, dávání návěstí nebo kontrolu vagónů. Strojvedoucí se pak soustředí na řízení vlaku a sledování kolejí. „Ovládám regulátor tlaku, který pouští páru do parního válce lokomotivy, a tím ji pohání. Dále ovládám jak lokomotivní brzdu, tak brzdu celého vlaku. A nejoblíbenější zařízení pro děti, píšťalu,“ řekl Jan Píšala, vedoucí oprav JHMD a dnes strojvedoucí. Lokomotiva U46.101 váží 40 tun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.