V Táboře použili těžkou techniku. Instalaci mostu zvládl jeřáb s nosností 200 tun

Autoři , | Foto Město Tábor

Oba nové ocelové oblouky železničního mostu na trati z Tábora do Bechyně jsou na svém místě. Původní stoletá konstrukce už nevyhovovala technickému stavu. Rekonstrukce legendárního „elektráku“ potrvá ještě zhruba měsíc.

Stavbaři tento týden dokončili klíčovou část rekonstrukce železničního mostu přes řeku Lužnici v Táboře. Na pilíře usadili oba nové ocelové oblouky, které nahradily více než sto let starou konstrukci navrženou Františkem Křižíkem. Delší oblouk s roztečí zhruba 61 metrů byl instalován ve středu, menší „brácha“ o rozteči 34 metrů následoval ve čtvrtek.

Manipulace s konstrukcemi si vyžádala masivní techniku. Na místo dorazil speciální jeřáb složený z 46 kamionů. Jedno z jeho lan měří dvacet metrů a unese až 200 tun.

Most v Táboře přes Lužnici je rozebraný, dnes sundali druhý železný oblouk

Stavbaři dnes sundali druhý, větší železný mostní oblouk z mostu přes řeku Lužnici v Táboře. Následně ho rozřežou a odvezou do šrotu. Část mostu opraví, železné konstrukce vyrobí nové, ale budou to kopie původních. Most je starý přes 100 let a kvůli...

„Během rekonstrukce kromě výměny obou konstrukcí za nové opravujeme také pilíře a klenby,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Podle něj mají nové ocelové prvky životnost v řádu desítek let.

Most je součástí první elektrifikované trati ve střední Evropě. Původní konstrukce byla ve velmi špatném technickém stavu a její životnost by se případnou opravou prodloužila nanejvýš o 25 let. Správa železnic proto nakonec rozhodla o postupné výměně za konstrukce nové.

Nový most umožní zvýšení traťové rychlosti. „Po opravě budou moct na mostě jezdit vlaky vyšší rychlostí. Zkušební provoz plánujeme spustit v polovině prosince,“ řekl Gavenda. Před rekonstrukcí mohly vlaky jezdit nejvýše padesátikilometrovou rychlostí. Provoz na trati je nadále přerušen kvůli výluce.

Rekonstrukci v hodnotě 352,5 milionu korun bez DPH provádí pro Správu železnic společnost Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby.

Projekt počítá i s novou lávkou pro pěší, která vznikne souběžně s mostem. Město Tábor do ní investuje 41 milionů korun. Lidé zde dosud chodili přímo podél kolejí, což bylo dlouhodobě nebezpečné.

Práce na mostě pokračují podle harmonogramu a hotovo má být zhruba za měsíc.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Tábor, most, Křižík, vlaky, rekonstrukce, těžká technika, jeřáb, nosnost, 200 tun

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.