Prevence není nikdo dost, zvlášť během letošního tragického roku na jihočeských silnicích. Policisté proto pokračují v několikaměsíční bezpečnostní kampani Zastav jízdu smrti a ve spolupráci s BESIPem a nově i Jihočeským krajem odměňují zodpovědné řidiče alkoholtesterem či výstražnou vestou.
„Řidiči, pozor! V Plané u letiště stojí policajti!“ znělo v dopravním zpravodajství rádia Kiss Jižní Čechy, když se Budějcká Drbna dnes před jedenáctou hodinou dopoledne blížila na místo. Skutečně tam stáli. Tři dopravní policisté, jedna z nich byla žena, pod dohledem svého šéfa Lubomíra Veselého, jihočeského koordinátora BESIPu Václava Kováře a krajského radního pro dopravu Antonína Kráka zastavovali jedno auto za druhým, aby kromě běžné kontroly dokladů a platnosti technické kontroly dali řidičům mířícím z Budějc směrem na Český Krumlov a Kaplici dýchnout.
„Silniční kontroly se konají pravidelně během celého roku, o letních prázdninách jsou však ještě o něco intenzivnější. V rámci kampaně jihočeské policie s názvem Zastav jízdu smrti budou až do konce srpna policisté společně s tiskovými mluvčími rozdávat poslušným řidičům alkoholtestery a samolepky s logem kampaně při dopravně bezpečnostních akcích ve všech okresech Jihočeského kraje,“ uvedla mluvčí krajské policie Štěpánka Uhlířová s tím, že při dnešní kontrole v Plané bylo zkontrolováno na třicet zodpovědných řidičů.
Celkem 250 kusů jednorázových alkoholtesterů mohli policisté pořídit díky záštitě a finanční podpoře ve výši 10 tisíc korun radního pro dopravu Jihočeského kraje Antonína Kráka. „Ani nás nenechává klidnými to, co se na jihočeských silnicích děje. V rámci České republiky patříme ke krajům s nejhoršími následky dopravních nehod. Preventivní projekt policie je velmi užitečný a my věříme, že přispěje ke snížení této tragické bilance,“ řekl Budějcké Drbně Antonín Krák.
Dopad kampaně Zastav jízdu smrti na jihočeské řidiče nelze změřit čísly, přesto by policisté i BESIP považovali za úspěch, kdyby v budoucnu zachránila aspoň jeden jediný lidský život nebo třeba zmírnila zranění účastníků nehod. „Havárií je však pořád hodně, letos už přes 2200, a 48 zemřelých je opravdu tragické číslo. Oproti loňsku jde o výrazný nárůst. Nechci to zakřiknout, ale nyní jsme už deset dní bez smrtelné nehody,“ vypočítal šéf dopravních policistů Lubomír Veselý.
Všichni jeho lidé jsou už nyní maximálně vyřízeni, a tak posílení hlídek policistů lze dosáhnout pouze zapojením dalších složek - tedy pořádkové a cizinecké policie. „V rámci dopravně bezpečnostních akcí se do silničních kontrol zapojují i policisté z jednotlivých obvodních oddělení. Prakticky už od března jdeme z akce do akce. Příští týden se bude konat další, vyhlášená tentokrát Policejním prezidiem,“ odpovídá Veselý na otázku, zda lze ještě zvýšit počet strážců zákona dohlížejících na dění na silnicích.
Jihočeský kraj figuruje ve statistice dopravní nehodovosti na chvostu republikových statistik. Podle slov krajského koordinátora BESIPu Václava Kováře se za první pololetí roku 2014 propadl v oblasti usmrcených osob o 60 procent. Podobně špatně jsou na tom Středočeši, kde zemřelo nejvíce lidí.
„Alarmující je i skutečnost, že se výhledově pohybujeme padesát procent pod normou, kterou nám vytyčuje Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. Ta plánovala pro jižní Čechy za celý letošní rok 49 obětí. K tomuto číslu nám v současné době schází jedno smrtelné zranění... V tomto směru jsme na tom nejhůře ze všech krajů!“ připomněl dnes dopoledne Václav Kovář smutná čísla, ze kterých lze na konci července vyčíst také 135 těžkých a 1098 lehkých zranění.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Plánovat, respektive odhadnout podle předchozích let, se to samozřejmě dá a také se to dělá. Mimochodem krom jiného se to používá i v plánování kapacit nemocnic. Co je pochopitelně nesmysl, je naplánovat třeba meziroční pokles a očekávat, že se to povede. To bohužel různé "chytré" organizace s nadšením dělají. Jenže počet nehod je dán takovým množstvím různých vlivů, že je asi reálnější předpovědět jaké počasí bude příští rok 12. dubna. Máte pravdu, neříkal to policista, ale "koordinátor" (co asi vlastně dělá?) jedné právě z těch "chytrých" organizací.
Myslím, že taková věc jako počty zraněných nebo usmrcených osob se „plánovat nedá“ stejně tak jako počet dopravních nehod. S počty nehod se sice dá „kouzlit“ třeba zavedením tzv. „Záznamů o dopravní nehodě“ a hnedle uměle „klesne“ nehodovost, protože se tyto nehody nepromítnou do žádných statistik. Ale statistiky počtů zraněných a usmrcených jsou neúprosné a jasně dané, s těmi už se moc „nezakouzlí“. Nejsnazší je svádět situaci na silnicích na policajty, kdo jiný by za to přeci mohl. Prevence je dobrá věc, ale tyto dopravně bezpečnostní akce na mně stejně působí jakýmsi alibismem, že se vlastně dělá něco pro to, aby se situace na silnicích změnila, tyto akce počty mrtvých na silnicích nezmění, je to o jen lidech a jejich chování. A jen tak mimochodem jak je již v úvodu článku psáno, pan Václav Kovář není nejspíš policista, nýbrž dopravní expert a krajský koordinátor BESIP ministerstva dopravy, ale to je fuk.
Nějak mi přijde že policajt moc nechápe co sám říká: "padesát procent pod normou, kterou nám vytyčuje Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. Ta plánovala pro jižní Čechy za celý letošní rok 49 obětí. K tomuto číslu nám v současné době schází jedno smrtelné zranění...“, to je v reálu že za 7 měsíců "splnili" normu na celý rok, takže se pohybují nad ní. Zřejmě si řidiči vzali za své stachanovské splnit a překročit a roční normu splní už v srpnu :-( . Asi policajt na počty kašlal, ale obuškem back-hand to vynahradil :-)