Počasí dnes18 °C, zítra23 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

DRBNA HISTORIČKA: Trolejbusy Vetra jezdily po Českých Budějovicích od 40. let

Jan Schinko se v pravidelném seriálu Drbna historička podíval na historii trolejbusů Vetra. Ty se do Čech dostaly z Francie, po Českých Budějovicích jich jezdilo 12 a dosahovaly oficiálně maximální rychlosti 50 kilometrů za hodinu.

Na snímku se otáčí ve Čtyřech Dvorech u někdejšího hotelu Union trolejbus značky VETRA – ČKD. Asi to nebyla první jízda dne 28. října 1948, kdy byly trolejbusy na lince A slavnostně vyzdobeny. Ten den pršelo, ale k hlavní poště přišlo na zahájení trolejbusového provozu přesto dost lidí. Po projevech jel trolejbus přes Mariánské náměstí, okolo Sadů, Husovkou a za Dlouhým mostem se konala další sláva. Čekala tam delegace MNV Čtyři Dvory, hrála kapela, proslovy, děkovačky, stříhání pásky.

Zkušebně si Vetra jistě projela trasu už předtím. První cestující jezdili zadarmo. To také jeli politici a hosté. Odpoledne se již platilo. Trolejbusy Vetra byly koupeny ve Francii, k nám přišlo 12 ks. Měli francouzský střih, ale motory dodala ČKD Praha. První měly červenou barvu, v depu pak dostaly lepší nátěr v podobě klasického „nosu“ na předku. Motor měl také k dispozici kvalitní baterii, která umožňovala vozu jet bez trolejí až 2 km. Tak se Vetry objevily i na náměstí před radnicí, kam troleje nikdy nevedly. Není to přesně doloženo kdo, ale k radnici zajížděly trolejbusy s důležitými delegacemi a i se svatbami. U záložny se Vetry odpojily a zase pak připojily.

DRBNA HISTORIČKA: V Hroznové ulici byla stylová Vídeňská kavárna

Jan Schinko připravil další díl Drbny historičky. Tentokrát se rozepsal o Hroznové ulici a domě číslo osm. Víte, jak se v průběhu let měnil název domu? Bývala v něm prodejna umělých květin, pečiva nebo galanterního zboží. Sídlila tady také...

Zprvu byly trolejbusové linky označeny písmena A až G. Později asi po roce 1950 se linky s přibývajícími trasami autobusů číslovaly. Linka A dostala č. 1 a byla od hlavní pošty prodloužena do Rudolfova. Zajímavé bylo, že Vetra s motorem ČKD vyjížděla bez problémů kopec v Rudolfově, zatímco autobusy podle pamětníků někdy za nepříznivého počasí kopec nevyjely a cestující došli pěšky.

Maximální rychlost Vetry byla určena 50 km/hod. Na rovných úsecích na Pražské nebo Lidické se to prý překračovalo. Napřed se jezdilo linkami 1 a 3 pod viadukt Rudolfovskou. Vetry byly označeny evidenčními čísly 1 až 12. Vetra č. 11 byla později předána do Děčína. Jako poslední byla vyřazena Vetra č. 12 v roce 1965. Ani jednu si dopravní podnik nenechal, naopak je prodával (asi za ekonomicky nevýznamnou cenu). Podobně i další várku trolejbusů Škoda. Tím se stalo, že na jubilejní oslavy dopravního podniku se musel půjčit „starý“ (ale pohledově mladý, udržovaný, vyleštěný) trolejbus od soukromého sběratele v Plzni.

DRBNA HISTORIČKA: Na hřbitově z roku 1797 ještě v 50. letech minulého století hořely svíčky

Dnešní díl Drbny historičky věnoval Jan Schinko hřbitovům v Českých Budějovicích. Ty se nacházely například na Piaristickém náměstí nebo u Černé věže. Víte, který budějcký hřbitov je svou rozlohou vůbec největší? A kde se nacházel vojenský hřbitov...

Vyřazené trolejbusy se objevily v okolí na různých místech. Není doloženo byly-li to Vetry nebo Škodovky (ani fotky nejsou). Státní statek Třeboň získal 6 vyřazených trolejbusů z Jihlavy. Některé byly upraveny na svačinové boudy na pole. Sloužily v Rapšachu, Suchdole, Břilicích, v Lomnici, Branné a Dvorcích na Třeboňsku. Jiný trolejbus stál u lesa poblíž Tupes co by včelín. Další sloužil u fotbalového hřiště v Boršově jako šatna. Po roce 1990 byla po nich sháňka (vesměs marná).

Od Mariánského náměstí byla první zastávka U Mostu, přejmenována v roce 1949 na Sokolský stadion. Druhá byla U Sattlerů, přejmenována na Slovanský dům. Třetí U Kapličky, čtvrtá U Parku, přejmenována na Sad. Pátá a konečná byla Hotel UNION, později prostě konečná Čtyři Dvory.

Hodnocení článku je 94 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Se svolením Jana Schinka

Štítky drbna historička, české budějovice, historie, autobus, doprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

DRBNA HISTORIČKA: Trolejbusy Vetra jezdily po Českých Budějovicích od 40. let  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.