Už od února budou řidiči využívat nový parkovací dům Stromovka, který se nachází nedaleko centra Českých Budějovic. Je dostačující počet míst, které nový objekt nabízí? Kde a kdy by podle vás měly vzniknout další parkovací domy? Na to se Budějcká Drbna zeptala zastupitelů v dalším dílu Politické koridy.
Pondělí, 15. ledna 2024, 15:45
Od 1. února budou moct lidé přijíždějící do Českých Budějovic zaparkovat v novém parkovacím domě Stromovka. Stavba nabídne místa pro 495 aut a 75 míst tam bude také pro kola. První hodina parkování bude zdarma, základní sazba pak bude 20 korun za...
Těší mě, že se stavbu parkovacího domu, která vznikla za radniční koalice vedené hnutí ANO, podařilo dokončit a že od února bude sloužit veřejnosti. Kapacitu jsme zvolili na základě dat parkujících v lokalitách blízkých centru, ale aktuálně se těžko odhaduje, jaký bude faktický zájem. Na základě zkušeností se záchytným parkovištěm v Jírovcově ulici si ale myslím, že kapacita bude opět vytěžena na maximum. A pokud se máme bavit o dalším vzniku parkovacích domů, tak musíme rozlišovat záchytná parkoviště a parkoviště pro větší urbanistické celky. Záchytná parkoviště by se určitě hodila na sjezdech u dálnice D3 či na navazující komunikaci z D4. U sídlišť bych spíše volil zkapacitnění stávajících ploch např. o jedno patro. Jedna taková studie je již zpracována pro parkoviště u sídliště Vltava.
Kapacita parkoviště byla 200 aut. Navýšení o 300 parkovacích míst se pohledem dneška i blízké budoucnosti jeví jako přiměřená a dostatečná kapacita. Lidé přijíždějící do centra města budou parkovat mimo památkovou zónu. Parkovací dům má odlehčit historickému jádru, tudíž je vhodné "parkhaus" využít pro odložení aut rezidentů. V "parkhausu" bude i místo pro kola.
Parkoviště i parkovací domy se musí plánovat s ohledem na kombinování různých druhů dopravy. Patří do míst, odkud mohou lidé dále pokračovat pohodlně pěšky, veřejnou dopravou nebo na kole.
Připravuje se parkoviště P+R v Mladém. Dle mých informací soutěž na projektovou přípravu současné vedení města zrušilo a přípravy zatím nepokračují. Další vhodné lokality jsou na významných příjezdových trasách do města, například pro příjezd od jihu v areálu letiště, od severu v Českém Vrbném. Parkovací dům v místě trolejbusové točny ulici Antonína Barcala dává smysl. Oproti parkovištím P+R na okraji města bude sloužit obyvatelům sídliště Máj k parkování v dochozí vzdálenosti od bydliště. Veřejný prostor se uvolní a využije se jiným způsobem.
Kapacita nového parkovacího domu Stromovka vychází z možné využitelnosti daného území, tak jak ji umožnil územní plán a závazná stanoviska dotčených orgánů v povolovacím řízení, zejména životního prostředí. Původně se počítalo s kapacitou větší. V současné době vedení města řeší nedostatek parkovacích míst na sídlištích. O vybudování parkovacího domu usiluje na sídlišti Máj, kde by měl vzniknout u konečné MHD. Aktuálně probíhají přípravné práce pro zadání projektové dokumentace. Vznik dalších parkovacích domů bude plánován v delším časovém horizontu s ohledem na dostupné investiční prostředky. Směrem na sever připadá v úvahu lokalita ulice Generála Píky jako rozšíření záchytného parkoviště Jírovcova, na jihu města například lokalita v Mladém.
Odpovědi nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle data a času doručení do redakce. Petr Maroš (ODS), Šimon Heller (KDU-ČSL), Martin Maršík (Jihočeši 2012), Zuzana Kudláčková (Piráti) a Alice Stierandová (SPD) na otázku redakce neodpověděli.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.