Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Řemeslo má zlaté dno. Ředitel Petr Hart sází na technologie i individuální přístup

PR článek

Šikovný řemeslník je vzácnost, říká ředitel Střední a vyšší odborné školy automobilní v Českých Budějovicích Petr Hart. V rozhovoru popisuje, jak VOŠ a SPŠ automobilní a technická drží krok s nejnovějšími technologiemi, proč je pro něj klíčová komunikace a jak bojuje proti předsudkům, o podřadnosti učňovských oborů.

Jak dlouho už pracujete ve školství?
Ve školství pracuji od srpna roku 2010, tehdy jsem nastoupil jako učitel odborných předmětů na učebních i maturitních oborech. Na pozici ředitele jsem pak teprve krátce přes rok.

S jakou vizí jste do ředitelského křesla usedal?
Chtěli jsme navázat na práci bývalého ředitele, který školu budoval dlouhá léta přede mnou. Naší vizí je udržet kvalitní vzdělávání a být regionálním centrem, které připravuje studenty i žáky učebních oborů na uplatnění na trhu práce.

Dokážete říct hlavní pilíře, na kterých školu stavíte?
Základ je komunikace – mezi školou, žáky a rodiči, ale i mezi pedagogy a vedením. Důležitá jsou také jasně nastavená pravidla a jejich dodržování. Žáci to vidí a váží si toho.

Společnost i technologie se poslední dobou rychle mění. Projevuje se to ve výuce?
Snažíme se držet krok. Už od roku 2014 máme moderní učebnu pro design vozidel, v roce 2020 jsme pořídili první brýle pro virtuální realitu a aktivně využíváme 3D tisk. Jsme fakultní školou Jihočeské univerzity a spolupracujeme i v oblastech jako elektromobilita nebo dopravní systémy.

Petr Hart

Ředitel VOŠ a SPŠ automobilní a technické

Petr Hart působí ve školství od roku 2010, kdy začínal jako učitel odborných předmětů na střední škole. Postupně se přes pozice zástupce ředitele pro vyšší odbornou školu, zástupce pro střední školu a statutárního zástupce propracoval až do čela instituce. Od roku 2024 je ředitelem Střední a vyšší odborné školy automobilní v Českých Budějovicích.

Proměňují se i samotní žáci a jejich přístup ke vzdělání?
Každý žák je osobnost a vyžaduje individuální přístup. Naším úkolem je tak srovnat rozdíly, které si žáci přinesou z předešlých škol, a posunout je na úroveň, kde zvládnou maturitu nebo výuční list.

Kolik žáků máte a daří se tento individuální přístup dodržet?
Máme přes 1700 žáků a myslím, že se nám to daří. Důkazem jsou i úspěchy našich studentů. Například loni jsme v prestižní soutěži Autoopravář Junior získali dvě první místa a jedno třetí.

Jak důležitá je při studiu spolupráce s firmami?
Máme přes 180 spolupracujících firem. Žáci u nich absolvují odborný výcvik, stáže i praxi. Firmy oceňují, že naši žáci znají nejnovější technologie. V některých případech dokonce žáci přicházejí s novinkami, které v autoservisech ještě nemají.

Kolik času tedy žáci tráví přímo v praxi?
Záleží na oboru. Například u oboru prodavač motorových vozidel nebo autolakýrník je to až rok a půl z celkových tří let. U automechaniků je to osmitýdenní stáž ve třetím ročníku. Na VOŠ mají studenti celý semestr ve firmě. Díky tomu si je firmy mohou vychovat a často si je po studiu rovnou nechají. Devadesát procent studentů naší vyšší odborné školy tak už má při ukončení studia jisté místo.

Technické obory tu nejsou jen pro kluky, mladá lakýrnice je toho jasným důkazem

Nikol Štojdlová je mladá a talentovaná dívka, která si pro studium vybrala velice netypický obor. Rodačka z Trhových Svinů se na českobudějovické Střední průmyslové škole automobilní a technické vyučuje autolakýrnicí. Ve výhradně chlapeckém...

Kolik oborů škola v tuto chvíli nabízí?
Momentálně máme 24 oborů. Čtyři na vyšší odborné škole, zbytek na střední – maturitní i učební. Vše v denní formě studia. Obory průběžně upravujeme podle potřeb trhu a strategie vzdělávání 2030+. Proto jsme například otevřeli všeobecné a technické lyceum s důrazem na ekologii, dopravu a moderní technologie.

Dříve byly technické obory pro dívky spíše tabu. Je to dnes jiné?
Určitě. Dívky přibývají na všech našich oborech. Na soutěži Autolakýrník junior byla dokonce polovina soutěžících dívek a několik z nich i vyhrálo. Dnes máme dívky opravdu na všech studijních oborech.

Jak se vám daří bojovat s představou, že učňovské obory jsou podřadné?
Není to jednoduché, protože média často tlačí maturitní obory. Já ale říkám, že řemeslo má zlaté dno. Šikovný řemeslník je dnes vzácnost a může si vydělat velmi dobře. Navíc nabízíme různé kombinace – po maturitě si studenti mohou udělat výuční list a naopak.

Když se podíváte obecně na české školství, jak ho vnímáte?
Jsem ve školství 15 let, takže pořád relativně krátce. Myslím si ale, že české školství teď trochu stojí na místě. Potřebuje ředitele, kteří budou školy táhnout dopředu. Systém sám o sobě není špatný, prvky duálního vzdělávání tu máme dlouho. Jen by to chtělo upravit poměr mezi maturitními a učňovskými obory.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky vzdělání, České Budějovice, Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola automobilní a technická, ředitel, Petr Hart, rozhovor

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.