DRBNA HISTORIČKA: První koňka v monarchii předběhla dobu. Gerstner věřil v lokomotivu už v roce 1822

Autoři | Foto Jan Schinko

V dalším dílu Drbny historičky se Jan Schinko věnuje průkopnické stavbě koněspřežné železnice z Českých Budějovic do Lince. Franz Anton Gerstner překonal dobové technologie i předsudky, ale kvůli údajně vysokým nákladům musel projekt opustit. Přečtěte si, jak vypadala cesta do Lince s přestávkami na koláče a oběd a proč Gerstner už tehdy tušil, že koně brzy nahradí parní stroje.

Franz Anton Gerstner stavbou koněspřežní železnice České Budějovice – Linec v podstatě předčil celou Evropu. Jeho systému postupného zdolávání nadmořské výšky v Anglii napřed nedůvěřovali a dokonce, když už používali parní lokomotivy, táhli soupravu do kopců mechanicky. Navrhl i lepší vozy, než jezdily v Anglii, přesněji – vylepšil je. Také jeho drážní těleso bylo kvalitní. Celou koňku nemohl dokončit, poněvadž musel stavbu předat. Společnost mu vyčetla, že překračuje rozpočet. Nemohl jinak – tedy jistě mohl stavět lacino, ale viděl parní stroj.

Když pobýval v roce 1822 v Anglii, psal domů v dopise ze dne 26. září 1822: „Průplavy kapitulují před železnicí. Projel jsem jich přes 100 anglických mil. Za dva nebo za tři roky budou přemoženy lokomotivou. Jednoho dne pojede za posledním koňským vlakem vlak s lokomotivou. O tom jsem pevně přesvědčen a proto jsem též pevně rozhodnut zříditi dráhu tak, aby po ní kdykoliv mohly jet lokomotivy.“ Společnost to nechápala – anebo chápala, ale nedbala.

DRBNA HISTORIČKA: Kde se v Budějovicích vzala koňka a proč Gerstner odjel do Ameriky

V dalším dílu Drbny historičky se Jan Schinko vrací ke stavbě první koněspřežné železnice na evropském kontinentu. K čemu měla původně sloužit? Jaké osobní spory provázely Franze Antona Gerstnera, že nakonec odešel až za oceán? A proč dnes stojí...

Kanceláře a centrum stavby koňky zařídil Franz Anton Gerstner nejprve v Římově na zámku, později v Kaplici. Sám bydlel ve městě na náměstí. Že překračoval rozpočtové náklady, je zřejmě doloženo, ale přesto šetřil. Dělníci mu vyhrožovali, že platí málo. Podle Miloše Svobody pracovalo na trati z města do Leopoldschlagu v roce 1826 více než 4000 dělníků, a v roce 1827 až 6000 a 1000 koní.

Poté, co byla na koňce povolena osobní doprava, byla v domě U Černé růže na rohu ulic Piaristické a České v roce 1836 zařízena osobní pokladna a naproti, na druhém rohu Piaristické, u Nisslova domu nástupiště. V domě byly kanceláře a vedení společnosti spravující koňku. Jak vypadalo nástupiště, se jen odhaduje – asi stříška, snad upravená vyvýšená plocha, možná jízdní řád apod. Vlak odjížděl do Lince ráno v 5.00 hodin. Jízdenka se musela koupit půl hodiny předem.

Podle vzpomínek učitele Hanse Merbellera, který jako kluk jezdil často s rodiči do Lince, se vyjíždělo až tehdy, když všichni nastoupili. Někdy jelo více souprav, takže to chvíli trvalo. Velká tlačenice byla do kabrioletů umístěných vpředu a vzadu na korbě, odkud byl výhled do kraje. Okénkem z kabiny nebyl takový požitek z cesty. Někdy, ráno – vlastně vždy – byla zima, takže si cestující dávali na nohy přikrývky.

DRBNA HISTORIČKA: Cesta z Budějovic do Lince trvala s koněspřežnou i 14 hodin

V dalším dílu Drbny historičky se Jan Schinko opět podíval na dobu, kdy nejen České Budějovice křižovala koněspřežka. Přečtěte si, jak tenkrát vypadala cesta do Lince, kde se do koňky nastupovalo a v kolik hodiny se na dlouhou cestu vyráželo.

V Holkově u Římova se prvně přepřahalo. U osobní dopravy koně většinou klusali, u nákladní šli krokem. Druhá zastávka byla v Bujanově, kde nádraží mělo dvě koleje. Průvodčí vyvolával: „Bujanov, koláčová stanice!“ Cestující vystoupili a šli na koláče. Dále se přepřahalo v Kerschbaumu (v Třešni), kde byl připraven oběd za mírné ceny. Oběd stál 24 krejcarů, s pivem 30 krejcarů. Dále se přepřahalo v Lestu a v Oberndorfu, kde byla větší zastávka na kávu. Do Lince se přijíždělo kolem 19. hodiny. Jeden pamětník uváděl, že jednou se přijelo až v půl deváté, když se cestou něco většího přihodilo. Jinak se dal čas dohnat.

Průměrná rychlost vlaku do Třešně byla kolem 10 km/hod. Opačně, z Třešně do Budějovic, je spíše klesání, čímž to bylo 10,66 km/hod. Údaje pravděpodobně zahrnují i přestávky. V jednom daňovém přiznání z toho času je uvedeno, že společnost měla na provoz 65 vozků a 130 koní. V roce 1836, kdy začala osobní doprava, jelo na koňce 9 195 osob. Jízda 1. třídou stála 3 zl., 2. třídou 2 zl., separátní vůz 15 a více zlatých. Koně jeli celý den, s nákladem tři dny.

Začalo se mluvit o lokomotivě. Trvalo to o něco déle, než předpokládal Franz Anton Gerstner, ale stalo se.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky historička, koněspřežka, výročí, 200 let, Gerstner

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.