Počasí dnes7 °C, zítra8 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Finanční gramotnost mají Češi v DNA, stačí ji jen rozvinout. V bezkontaktních platbách jsme na špici, říká šéf Mastercardu

Je bezhotovostní společnost hudbou budoucnosti? A čím to, že si právě Češi tak oblíbili platbu mobilními telefony? O tom se v rozhovoru rozpovídal nový generální ředitel společnosti Mastercard pro Čechy a Slovensko Michal Čarný. Ten po osmi letech vystřídal v této pozici Miroslava Lukeše, který nyní v newyorské centrále Mastercard vede jako senior vice president globální vývoj debetních produktů.

Jak jste vstoupil do roku 2020?
Začátek roku mám hodně nabitý. V našem byznysu platí, možná více než jinde, že projekty, na kterých se nezačne pracovat v prvních měsících roku, se ve zbytku roku obtížně dohánějí. Od prvních lednových dní jsme proto v plném pracovním nasazení.

V čele společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko jste nahradil Miroslava Lukeše. Jste s vaším předchůdcem stále v kontaktu a jak zasahuje do chodu české pobočky?
Spolupráce je i nadále velmi intenzivní, protože se Mirek přesunul do centrály společnosti Mastercard v New Yorku, kde má na starosti vývoj produktů. Velmi aktivně se věnuje například digitálním produktům. Ty u nás mají velký potenciál, a proto jsme velmi často v kontaktu.

Ve společnosti Mastercard působíte už několik let. Co bylo náplní vaší práce, než jste se stal generálním ředitelem?
Je to tak. V Mastercard působím již přes tři roky. Před nástupem na pozici generálního ředitele jsem se věnoval rozvoji obchodu v České republice, na Slovensku a v Rakousku. Měl jsem na starosti přípravu a realizaci strategie v oblasti produktů pro koncové zákazníky, například prémiových karet Mastercard, a také v oblasti firemních řešení. Kromě toho jsem se věnoval rozvoji netradičních vydavatelů včetně fintech hráčů a uplatňování inovativních řešení, které jdou nad rámec vlastní platby kartou. Před svou kariérou v Mastercard jsem působil ve strategickém poradenství ve společnosti Roland Berger Strategy Consultants. Zde jsem vedl poradenské projekty se zaměřením zejména na finanční služby a telekomunikační sektor. Měl jsem možnost pracovat na celé řadě velmi zajímavých zahraničních trhů od jihovýchodní Asie, přes Indii, Střední východ až po jižní a západní Evropu.  

Co by měl přinést rok 2020? Už víte, v jakém znamení se letošní rok ponese?
Jednoznačně ve znamení digitalizace. A to jak ve smyslu placení mobilním telefonem v kamenných obchodech, tak zvyšování bezpečnosti a spolehlivosti plateb na internetu a jejich další zjednodušení. Také se budeme věnovat dalšímu rozvoji akceptace plateb kartou ve spolupráci se státní správou, a to zejména ve vztahu k malým a středním podnikům.

Mluvíte o platbě mobilními telefony. Jak je vůbec tento způsob placení v Česku oblíbený?
Začíná být velmi oblíbený. Platbu telefonem využívá zhruba desetina Čechů. Do budoucna bychom byli rádi, kdyby se z placení mobilem stala záležitost skutečně pro každého. Jako největší bariéru nyní vidíme spíše tu psychologickou než technickou.

Všeobecně je Česká republika v první světové desítce v platbě telefonem ze dvou důvodů. Zaprvé jde o inovativní myšlení českých bank, které jsou v této věci velmi aktivní, a zadruhé o akceptační vyspělost České republiky v přijímání bezkontaktních platebních karet.

Dodal jste psychologickou bariéru. Myslíte tím možné předsudky týkající se například zneužití dat?
I to se dá považovat za bariéru. Lidé si také někdy nejsou jistí, jestli jsou mobilní platby pro ně a jestli s tím nesouvisí nějaká rizika a poplatky. To vše se snažíme vysvětlovat.

Stále zůstává poměrně velké procento prodejců, kteří neakceptují platbu kartou a jako argument používají vysoké náklady na pořízení a správu terminálu. Je tomu tak? Není to spíš zástupný argument v momentě, kdy se prodejci pohybují v šedé ekonomice?

Obávám se, že je to tak, jak říkáte. Čísla hovoří jasně. Dělali jsme si celou řadu průzkumů a vždy vyšlo, že přijímání karet má pozitivní dopad na obchodníky. Až sedmdesát procent zákazníků tvrdí, že by si platbu u obchodníka rozmyslelo, kdyby neakceptoval platební karty. V druhé rovině vidíme, že karty pomáhají k růstu tržeb. Průzkumy ukazují, že v momentě, kdy prodejce začne akceptovat platební karty, stoupnou mu tržby až o 18 procent.

Zmínil jste pojem „zjednodušení plateb na internetu“. Co si konkrétně představit pod tímto pojmem?
V praxi je to velmi důležitá a zároveň jednoduchá věc. I v oblasti e-commerce, tedy při nakupování na internetu musí platit pravidlo, že platba má být bezpečná a jednoduchá. Chceme proto během tohoto roku omezit případy, kdy lidé musí ověřovat platbu složitě za pomoci kódů. Bezpečné ověření platby je možné výrazně příjemněji a bezpečněji provést například biometrickou formou, třeba otiskem prstu.

Ještě před rokem jsme si tady v Mastercardu s vaším předchůdcem Miroslavem Lukešem povídali o tom, že pomyslnou bolístkou je poměrně malé procento lékařů přijímajících platbu kartou. To samé platí také pro státní správu. Daří se tuto „bolístku“ léčit?
K tomuto spektru bych přidal také malé a střední obchodníky napříč různými oblastmi. To, co jste zmínil, vidíme také v našich průzkumech. Aktivně na nápravě pracujeme. Co se týče státní správy, tam došlo k výraznému posunu, například v segmentu městské hromadné dopravy. Ve velkém množství měst je platba kartou ve veřejné dopravě standard. Nechtěli bychom ale skončit jen u veřejné dopravy, a proto jsme naplánovali několik projektů, které umožní například jednodušší platbu poplatků. Samozřejmě čile diskutujeme se státní správou. Pomoci by mělo také memorandum o spolupráci v oblasti digitalizace, které jsme v loňském roce uzavřeli s Českou republikou. 

Zmínil jste lékaře. I tady vidíme posun, i když jeho dynamika nemusí být taková, jakou bychom si přáli.

Mohu mluvit z vlastní zkušenosti, jelikož moje manželka je zubařka. Před dvěma lety zavedla platební terminál a také byla na začátku trochu skeptická. Po dvou měsících jí platilo zhruba devadesát procent pacientů platební kartou.

Dalším příkladem, že lze úspěšně podnikat jen s bezhotovostním placením, může být tržiště Manifesto. Jaká je jeho vize pro letošní rok? Chystají se nějaké změny?
Diskutujeme s organizátory Manifesta o tom, jak budou obě tržiště v letošním roce vypadat. Mohu prozradit, že osvědčený koncept bude pokračovat. Dojde pouze k dílčím změnám, aby byla pro návštěvníky stále zajímavá, a to nejen při placení, ale také v oblasti gastronomie.

Vyhodnocovali jsme reakce návštěvníků a jsme velmi potěšeni, že jsou více než spokojení. Dokonce 99 procent z nich hodnotí kladně skutečnost, že lze v Manifestu platit pouze platební kartou. Velmi pozitivní reakce máme také od restauratérů, kterým se podařilo i na základě tohoto konceptu vyrůst a expandovat mimo brány tržiště.

Jak se vůbec díváte na myšlenku bezhotovostní společnosti? Je to něco aplikovatelného například do deseti let, nebo jde o hudbu budoucnosti?
Myslím si, že se nejedná o hudbu budoucnosti. V Evropě takové případy jsou, podívejme se na severské země. Tam už hotovost z ekonomiky téměř mizí. Podíl digitálních plateb v tuzemsku je zatím zhruba poloviční, což značí ohromný potenciál k růstu. Ta cesta určitě nebude snadná a okamžitá, ale věřím, že do deseti let se tam dostaneme.

Sám jste mluvil o biometrickém ověřování. Kdy se začneme s Face ID nebo snímáním otisku prstu při platbách setkávat ve velkém také u nás?
Myslím si, že se s biometrickým ověřováním potkáme ve velkém právě v letošním roce. Jde to ruku v ruce s rozmachem platby mobilem. Věřím, že se v dohledné době setkáme i s dalšími inovacemi. Mastercard vyvinul například další řešení, které zvládne ověřit majitele karty jen tím, jak drží telefon a jakým způsobem s ním pracuje. V takovém případě už není potřeba otisk prstu nebo snímání obličeje. Věřím, že podobná řešení se uplatní.

Jak nyní nahlíží Mastercard na kyberměny?
Přistupujeme k nim velmi opatrně. Je to něco, co vyhodnocujeme z pohledu rizika a možnosti dohledu. Veškeré transakce, které jsou spojeny s naší firmou, musí být stoprocentně transparentní. Pokud jde o technologie blockchain, jsme naopak velmi aktivní.

Platební karty jsou neodmyslitelně spjaty s financemi. Jaký je váš pohled na finanční gramotnost v tuzemsku?
Byl bych velmi rád, kdyby k růstu finanční gramotnosti stále docházelo. Jde to ruku v ruce právě s platebními kartami i bezhotovostním placením Všeobecně si myslím, že finanční gramotnost máme jako Češi hluboko uloženou v našem DNA, zbývá ji jen rozvinout.

Už v minulosti jsme pracovali na několika projektech, které mají na školách zlepšit finanční gramotnost. Například v Kolíně, kde jsme díky Kolínské klíčence naučili žáky pracovat s kapesným na jejich bezhotovostním účtu. Součástí klíčenky bylo i několik neplatebních funkcí, jako třeba vydávání obědů nebo přístup do školy. I tohle je směr, kterým se vydáváme.

Plánuje se rozšíření tohoto projektu nebo nějakého podobného do dalších měst? Diskutujeme s magistráty i jednotlivými školami o možném rozšíření mimo hranice Kolína. Jejich zájem trvá, což vítáme. Myslím si, že projekt má potenciál nejen v Česku, ale také na Slovensku.

Ohodnoť článek

Foto Mastercard

Štítky rozhovor, Michal Čarný, MasterCard, platba, Česko, finanční gramotnost, Slovensko, projekt, Kolín, Roland Berger, New York, Evropa

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Finanční gramotnost mají Češi v DNA, stačí ji jen rozvinout. V bezkontaktních platbách jsme na špici, říká šéf Mastercardu  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.