čtvrtek 18. srpna 2022 Helena

Spor o šumavské lokálky skončil. Jihočeský kraj podepsal smlouvu s GW Train Regio

Téměř dva roky se vlekl spor mezi Jihočeským krajem a Českými drahami o provoz vlakových spojů na tratích České Budějovice – Černý Kříž, Číčenice – Nové Údolí a Strakonice – Volary. Výběrové řízení proběhlo loni v březnu, ale České dráhy se nesmířily s tím, že zakázku vyhrál soukromý dopravce GW Train Regio, který nabídl nejlepší nabídku. Stížnosti však zamítl jak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, tak i Krajský soud v Brně. Jihočeský kraj tak mohl v pátek podepsat patnáctiletou smlouvu s GW Train Regio.

Závazek začíná platit od 10. prosince 2017. Na šumavské lokálky tak za rok vyjede soukromý dopravce, který nabídne modernizované soupravy a mnoho dalších vymožeností pro své cestující. Namátkou bude mít patnáct souprav Regio Sprinter připojení k WiFi, polohovací sedadla, velkoprostorové toalety s možností přebalování kojenců, optický informační systém vně i uvnitř vozidel, klimatizaci nebo jízdenkový automat. Platit navíc půjde bezkontaktními platebními kartami. 

GW Train Regio nabídne na většině úseků levnější jízdné než České dráhy. „Rovněž jsme připraveni na daných tratích zajistit bezpečnost minimálně na takové úrovni, jaká je doposud. A pokud bude z jejich strany zájem, budeme se také snažit přijmout co nejvíce současných zaměstnanců Českých drah, kteří tu pracují,“ řekl generální ředitel Skupiny Jihotrans, pod kterou GW Train Regio patří. Uznávání jízdenek mezi Českými drahami a GW Train Regio však zatím není možné.

Nespornou výhodou by pro cestující mělo být zkrácení dojezdové doby do jednotlivých destinací. „Pozitivně se to rovněž odrazí v rozvoji cestovního ruchu na Českokrumlovsku, Prachaticku a v jihočeské části Šumavy včetně propojení s bavorským dopravním systémem v Novém Údolí – Haidmühle,“ řekl náměstek hejtmana Jihočeského kraje pro dopravu Jan Kubík.


Foto: GW Train Regio

Tahanice mezi Jihočeským krajem a Českými drahami trvaly skoro dva roky. V březnu 2015 zvítězila ve výběrovém řízení na provoz šumavských lokálek společnost GW Train Regio před Arriva Morava a Českými drahami. Zohledňovalo se několik kritérií, přičemž cena byla pouze jedním z nich. Jenže výsledek se Českým drahám nezdál a s námitkami na zadávací dokumentaci a cenu se obrátily na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a Krajský soud v Brně. Definitivně neuspěly 4. listopadu 2016. 

„Šlo nám o to prokázat, že Jihočeský kraj v každém okamžiku postupoval ve výběrovém řízení maximálně transparentně, že se nedopouštěl v hodnocení nízké nabídkové ceny, čehož se snažily domáhat České dráhy. Zkrátka, že výběrová komise vše dobře prověřila. Jedná se o vzkaz ostatním krajům, aby se nebály vybrat si tu zdánlivě složitější cestu, která je sice plná komplikací a složitých vyjednávání, ale na jejím konci je významná finanční úspora a zvýšení komfortu pro cestující na železnici,“ zdůraznil hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola.

Díky patnáctileté smlouvě s GW Train Regio, za kterou Jihočeský kraj zaplatí 2,25 miliardy korun, se podaří ušetřit 300 milionů korun. Pro představu jde o částku, kterou by se třikrát pokryly letošní náklady na opravy středních škol. Dvakrát by částka stačila na vybudování Domova pro seniory v Bechyni. Úsporu 150 milionů korun zaznamená i stát, jenž na regionální veřejnou dopravu přispívá.

Foto Hana Brožková

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.