Zaostřeno na školy. Tak se jmenuje seriál Budějcké Drbny, ve kterém se věnujeme mateřským, základním i středním školám v Českých Budějovicích a blízkém okolí.
Jak to ve školách chodí? Jaké jsou jejich specializace a přednosti? Na tyto otázky i mnohé další odpovídají zástupci jednotlivých škol.
Tentokrát jsme se zaměřili na Gymnázium Česká a olympijských nadějí. Slovo má ředitel školy Antonín Sekyrka.
Můžete na začátek představit několika větami vaši školu?
„Gymnázium Česká a olympijských nadějí v Českých Budějovicích je od 1. ledna 2012 sloučenou školou, která nabízí svým studentům všeobecně vzdělávací a sportovní zaměření. Spojujícím mostem mezi oběma dříve samostatnými gymnázii (Gymnázium Česká a Gymnázium olympijských nadějí v ulici E. Destinové) je podpora motivovaných, kognitivně nadaných a pohybově talentovaných studentů.
Myslím, že budova gymnázia je obdařena zvláštním kouzlem místa v Českých Budějovicích. Nachází se jen několik desítek metrů od nejstaršího historického jádra, v těsné blízkosti gotického dominikánského kláštera, kde původní středověcí osadníci začali ve 13. století město stavět. V neposlední řadě zatím není moc v povědomí obyvatel města, že v těchto místech stávalo již od roku 1785 původně latinské gymnázium, které navštěvovali jak Češi, tak Němci.
Z nejvýznamnějších studentů bych jmenoval například Františka Ladislava Čelakovského, hudebníka Vojtěcha Jírovce, po kterém je v Českých Budějovicích pojmenována jedna z ulic, nebo Jana Nepomuka Neumanna, později prvního světce USA.“
Jak moc se vámi zmiňované sloučení podepsalo na fungování obou škol?
„Z mého pohledu ředitele školy nedošlo k žádným zásadním negativním změnám v rámci obou bývalých gymnázií. Škola vykazuje trvale vzestup zájemců o studium, a to jak na všeobecné, tak i sportovní části. To je jistě potěšitelný fakt, i vzhledem k poklesu demografické křivky. Naplněnost školy je alfou a omegou fungování úspěšné školy a v tomto musíme být v současné době spokojeni.
Škola významnou měrou usiluje o získávání mimorozpočtových finančních zdrojů, především pak z různých grantových programů. Od sloučení tak získalo gymnázium během dvou let celkem 20 grantových finančních podpor. Díky nim jsme mohli dále obohacovat a rozšiřovat výuku, zrekonstruovat interiér a fasádu tělocvičny z roku 1909, kompletně vyměnit za několik set tisíc korun povrch sportovního hřiště, vytvořit v tělocvičně novou nářaďovnu, rehabilitační zázemí pro sportovně nadané žáky či nově zrestaurovat secesní schodiště školy.
Za poslední dva roky se také škole podařilo získat nové významné strategické partnery. Těmi jsou například Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, před několika měsíci jsme se stali fakultním gymnáziem Pedagogické a Přírodovědecké fakulty, dále bych jmenoval ČEZ, který zařadil naše gymnázium do své sítě takzvaných Partnerských škol.
Naším partnerem je dále například Český olympijský výbor, Mensa ČR či společnost Microsoft, která na naší škole vytvořila své Vzdělávací centrum. I díky této spolupráci jsme výrazně zmodernizovali ICT zázemí školy, vytvořili tabletovou učebnu, všichni současní i budoucí studenti gymnázia, stejně jako všichni učitelé, mají zdarma přístup k nejnovějším kancelářským aplikacím Microsoft Office a podobně.
V těchto měsících budujeme půdní vestavbu na gymnáziu v České ulici tak, aby od 1. září 2014 již došlo k definitivnímu sloučení obou škol pod střechu jedné budovy. V neposlední řadě je jistě potěšitelné, že sloučené gymnázium velice rychle prokázalo, a to úspěchy svých žáků na regionální i republikové úrovni, svůj nově se vytvářející silný potenciál.“
Kolik je v jižních Čechách a vůbec v republice podobně zaměřených škol?
„Co se sportovních gymnázií týče, v Jihočeském kraji působí ještě jedno ve Vimperku (sloučeno se Střední ekonomickou školou) a celkem jich nalezneme v České republice patnáct.“
Kantoři na základních školách už několik let upozorňují na stále horší fyzičku dětí, které se ze všech sil vyhýbají hodinám tělesné výchovy. Odráží se tento trend i na vaší škole? Dá se říct, že je stále těžší nalézt skutečné sportovní talenty?
„Je pravdou, že dřívější generace studentů neměly zdaleka tolik lákadel, která je od sportu odváděla. Jistě o všech těch fenoménech doby typu PC, tablety, Facebook, PC hry a podobně nemusím více hovořit. Ty představují velice silné negativní dopady na celkovou fyzickou zdatnost mladé generace. Obdobný problém však řeší i další země ekonomicky vyspělého světa. Na naší škole mohu rád konstatovat, že drtivá většina studentů, a nyní nemám na mysli pouze studenty sportovní části gymnázia, se sportu nevyhýbá a uvolněno z tělesné výchovy (například ze zdravotních důvodů) je jen relativně málo studentů.
Jihočeský region k sportu přímo vybízí a je jistě potěšitelné, jak se hned v jarních měsících zaplní například oblíbená cyklistická stezka České Budějovice - Hluboká bruslaři a dalšími mladými sportovci. Jsem toho názoru, že pokud se podněty mladé generaci vytváří, jsou i impulsem pro jejich další zapojení do sportovních aktivit všeho druhu. Nemusí se jednat jen o organizovaný či vrcholový sport. V Českých Budějovicích vyrostlo v posledních letech například několik moderních fitness a wellness center, do kterých si našli cestu z velké části právě mladí lidé. Ve starých posilovnách z 80. let či sportovních hřištích s nebezpečnými herními prvky ze 70. až 80. let minulého století bychom asi mnoho mladých sportovců nenalezli.
Jednou z dalších filozofií sloučeného gymnázia je představovat studentům pozitivní příklady, které je mohou inspirovat pro jejich další studium. Abych byl konkrétnější: Se studenty gymnázia besedoval například olympijský vítěz z Londýna David Svoboda, mistr světa Vavřinec Hradilek či paralympijský vítěz a mistr světa v cyklistice Jiří Ježek.
Součástí křtu nového sportovního hřiště v areálu gymnázia v České ulici bylo i setkání s opravdovými hvězdami nejen českého, ale i světového sportu. Mohli jsme tak nedávno přivítat olympijské vítězky Kateřinou Neumannovou a Mirku Knapkovou a současnou asi největší českou sportovní hvězdu Zuzanu Hejnovou, mistryni světa a aktuální vítězku ankety o nejlepší atletku Evropy.
Beseda s tak významnými osobnostmi světového sportu je velikou událostí pro celé gymnázium. Při setkání s tak úspěšnými lidmi se jistě jen potvrdí, že každý úspěch je vykoupen tvrdou a cílevědomou prací. A toto je inspirativní vlastně pro každého z nás.“
V jakém sportu podle vás Jihočeši nejvíce vynikají?
„Co se vrcholového sportu týče, tady srdce jihočeského sportovního fanouška bohužel krvácí. Kdo jen trochu sleduje sportovní dění, tak ví, že České Budějovice byly vždy tradiční hokejovou baštou, i v rámci bývalého Československa, líhní obrovských hokejových talentů, z nichž se řada stala mistry světa, či prorazili v nejprestižnější hokejové soutěži světa NHL. Má generace jezdila z celého širokého okolí do Českých Budějovic obdivovat hokejové kousky Jiřího Lály, Vladimíra Caldra a dalších hokejových osobností.
O to více je současnost českobudějovického hokeje trpká. Mladí fanoušci mohli chodit do loňska na hokejovou extraligu, v pozitivním slova smyslu se vzhlížet ve svých sportovních vzorech. To vše v současné době z města zmizelo do Hradce Králové, proti němuž nic nemám, ovšem jeho hokejová historie a vůbec přínos pro český a československý hokej i ve výchově mládeže a talentů se vůbec nedá s Českými Budějovicemi porovnávat.
Podobně smutně by se dalo navázat na téma fotbalu v Českých Budějovicích. Jak jsem již uvedl v předchozí otázce, představování vzorů pro mladou generaci je nesmírně důležité a to zde bohužel v současné době z velké části vymizelo.
Abych zakončil odpověď na tuto otázku přeci jen trochu optimističtěji, jistě českobudějovičtí volejbalisté naopak sportovního fanouška na jihu Čech pravidelně potěší. Je ovšem pravdou, že fotbal a lední hokej jsou pro většinu českých fanoušků o něco přitažlivější a i mediálně a sponzorsky zajímavější.“
Jací úspěšní sportovci prošli vaší školou?
„Nejúspěšnějším sportovcem bývalého sportovního gymnázia je olympionička, sportovní gymnastka Dominika Červenková, gymnázium se dále spolupodílelo na sportovním růstu celé řady prvoligových fotbalistů, atletů, plavců, házenkářů, volejbalistů či hokejistů.“
Co se týká samotné výuky, dá se říct, že je všeobecná, nebo dáváte vyloženě přednost některým předmětům?
„Jedná se o všeobecné a sportovní gymnázium, to znamená, že i školní vzdělávací programy obou bývalých samostatných gymnázií jsou přizpůsobeny svému zaměření. Na všeobecném gymnáziu tvoří hlavní pilíře vzdělávání přírodní vědy, matematika, cizí jazyky, humanitně zaměřené předměty, moderní informační a komunikační technologie. Na sportovním gymnáziu je celková hodinová dotace sportovních aktivit podstatně vyšší, nicméně pravdou je, že výstupem i z tohoto typu studia je maturitní vysvědčení a ne žádný sportovní rekord, přeskočená laťka či zaplavaný čas. Z toho plyne, že i na sportovním gymnáziu je kladen velký důraz na to, aby studenti u maturitních předmětů obstáli, a proto výše uvedené pilíře všeobecného gymnázia se ve velké míře musí vztahovat i na naše mladé sportovce.“
Z čeho budou zájemci o studium na vaší škole skládat přijímací zkoušku?
„Přijímací zkoušku na všeobecném gymnáziu skládají studenti z testu z českého jazyka, matematiky a obecných studijních předpokladů, na sportovním gymnáziu již v těchto dnech probíhají talentové zkoušky, jejichž složení je společně s prospěchovými kritérii předpokladem pro přijetí ke studiu.“
Při vaší škole funguje občanské sdružení. Jaké výhody škole přináší?
„Občanské sdružení, či přesněji od 1. ledna 2014 díky novému občanskému zákoníku spolek, pomáhá škole kofinancovat například příspěvky na kulturní, sportovní akce a exkurze (jízdné, registrační poplatky a podobně), nákup sportovního vybavení, účast na soutěžích a výstavách (například příspěvek na startovné), příspěvek na takzvané zážitkové hry, přednášky a programy prevence negativních a rizikových jevů, příspěvek na aktivity environmentální výchovy, pořízení elektronických učebnic na interaktivní tabule, licence na cizojazyčné vzdělávací PC programy, podporu mezinárodní spolupráce (partnerské školy v Německu, Polsku, Francii), příspěvky na maturitní plesy a slavnosti školy, knižní odměny žákům - reprezentace školy, prospěch, ocenění za výrazný projev občanské či školní iniciativy, podpora nadaných a talentovaných žáků či příspěvek na zmírnění dopadů sociálního znevýhodnění žáků při školních a mimoškolních akcích.“
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.