Středa, 12. července 2023, 17:00
Silnice obsypané billboardy v těsné blízkosti vozovky, jejichž majitele je pro úřady těžké dohledat. Tak mají vypadat praktiky společnosti Eurobillboard, jak už v minulosti popsaly Seznam Zprávy. K nelegálním billboardům se firma nehlásí a oficiálně si je pronajímají od cizích firem. Na to, jaké jsou historické vazby mezi některými společnostmi provozujícími nelegální plochy a firmou Eurobillboard, se podívala redakce Drbny.
Úterý, 20. června 2023, 08:00
Téma billboardů se včera dostalo na jednání českobudějovických zastupitelů. Ti přijali usnesení, ve kterým vyzývají mimo jiné poslance a senátory. Chtějí, aby měli politici v regionech nástroje, díky nimž budou moci efektivně řešit nelegální...
Billboardy v těsné blízkosti silnic jsou běžným obrázkem v řadě měst. To, že věc obyvatelé řeší, potvrzují údaje krajského úřadu, jak před nedávnem informovala ČTK. Hana Brožková z kanceláře jihočeského hejtmana redakci připomněla, že po novele zákona o pozemních komunikacích od 1. září roku 2017 nesmí být umístěno žádné reklamní zařízení přímo u silnic I. tříd, což platí i pro to v minulosti povolené. „Odbor dopravy a silničního hospodářství průběžně vyzývá majitele/provozovatele těchto reklamních zařízení k jejich odstranění. V mnoha případech je velice složité dohledat majitele reklamního zařízení,“ sdělila redakci Brožková.
Od doby, kdy začala platit novela zákona, zaslal podle Božkové silniční správní úřad téměř 1200 výzev, z toho byla odstraněna zhruba polovina. „Buď to odstranil sám vlastník/provozovatel, nebo to nechal odstranit krajský úřad. Od roku 2020 odstraňování provádí po zaslání žádosti od krajského úřadu vlastník komunikace Ředitelství silnic a dálnic ČR. Umístění nelegálních zařízení většinou dle našich zjištění provádí vždy stejné osoby nebo firmy, a bohužel po odstranění jedné reklamní plochy, umístí vedle, nebo naproti jiné zařízení. Tento nešvar je bohužel v celé České republice. V minulých letech byl největší nárůst v okolí Českých Budějovic, v posledních letech už se to přesunulo i do dalších okresů,“ dodala pro redakci Drbny Brožková. Ta už v květnu potvrdila, že vlastníkem a provozovatelem značné části nepovolených reklamních zařízení je společnost Eurobillboard, i když vlastnictví popírá. „Označuje je nálepkami různých společností, které za tímto účelem zřizuje,“ řekla před nedávnem redakci Brožková.
Proti tomu se už v minulosti firma ohradila. „My neprovozujeme billboardy, my máme na těch stojanech pronajaté reklamní plochy. Jsme reklamní agentura, máme databázi různých dodavatelů reklamních ploch, které sdružujeme a přeprodáváme koncovým zákazníkům,“ popsal už v minulosti Oliver Fischer Seznam Zprávám. Ten je v současnosti jednatel společnosti Eurobillboard Group.
Čtvrtek, 15. června 2023, 12:00
Mafiánskými praktikami nazývá náměstek ministra vnitra a v předchozím volebním období poslanec Pirátů Lukáš Kolářík, způsoby společnosti Eurobillboard. Právě ta má podél silnic nabízet reklamu na nelegálních billboardech. Lidé kolem společnosti o...
Samotné kovové konstrukce jsou často poznačeny nálepkou odkazující na jiné společnosti, které podle nástroje Cribis velmi často vedou právě k historickému propojení s příjmením Fischer. Příkladem může být společnost REKLAM Reality, sídlící na adrese v pražské Příčné ulici. Na stejné adrese je vedeno dalších zhruba tisíc firem.
REKLAM Reality se zapsaným základním kapitálem ve výši tisíc korun je podle aktuálních informací v rukou dvaadvacetiletého Davida Bejdáka. Firmu od roku 2020, kdy vznikla, vlastnili například společnost Secure Home Private a Tomáš Plánský s podílem padesát na padesát. Právě Secure Home Private většinově vlastnil do října 2021 Oliver Fischer, poté ji do svých rukou získal právě Tomáš Plánský. Ten se podle nástroje Cribis vyskytuje v několika firmách v pozicích jednatele nebo společníka. Mimo jiné ve firmě Fischer & Plánský Mining vlastněné ze dvou třetin Fischer Holdingem. Vše tedy ukazuje na vazby mezi společností REKLAM Reality, velmi často vlastníci plochy umístěné nelegálně kolem silnic a lidmi kolem společnosti Eurobillboard, nabízející reklamu na nich.
Redakce Drbny si podle zákona o svobodném přístupu k informacím vyžádala od jihočeských měst a krajského úřadu informace o tom, kolik výzev k odstranění nelegálních ploch bylo adresováno společnosti REKLAM Reality. Například jen Jihočeský kraj za loňský rok firmu kontaktoval s žádostí o odstranění nelegálních ploch osmkrát. Za prvních pět měsíců letošního roku dvacetkrát.
Mezi další firmy, které provozují nelegální plochy a objevují se na nich klienti společnosti Eurobillboard, patří EDGE Reality. Tu vlastní čtyřicetiletý Jan Strohmayer z Jindřichova Hradce a společníkem s vkladem je také společnost Bohemian Media Services, která je aktuálně v likvidaci a v minulosti byla vlastněna Oliverem Fischerem. EDGE Reality je aktuálně zatížena exekucí a její spolumajitel Jan Strohmayer má sídlo na městském úřadě v Jindřichově Hradci. I v tomto případě je vidět určité historické propojení společnosti s lidmi kolem Eurobillboardu.
Podle informací vyžádaných redakcí se na EDGE Reality obrátil Jihočeský kraj jen v roce 2022 s dvaačtyřiceti výzvami k odstranění nelegálních reklamních ploch. Správní řízení se společností vedl také budějcký magistrát, který společnosti EDGE Reality udělil dvacetitisícovou pokutu. „Ta do dnešního dne nebyla uhrazena,“ potvrdila Naďa Vančurová z právního oddělení odboru kanceláře primátora.
Pondělí, 29. května 2023, 18:55
V Lišově se dnes před jedním z rodinných domů objevil mobilní billboard se zvukovou nahrávkou. Šlo o reakci některých jihočeských podnikatelů na Tomáše Holuba. Ten v uplynulých týdnech a měsících s pomocí krajského úřadu nechal odstranit billboardy...
Na samotné vazby mezi Eurobillboardem a zmíněnými společnostmi jsme se zeptali také Olivera Fischera. Ten redakci v e-mailové konverzaci odpověděl jen na část zaslaných dotazů: „Naše společnost využívá tisíce reklamních ploch od stovek různých dodavatelů z celé země a vy si vybíráte pouze několik desítek ploch od dvou společností, které jsou nebo kdy byly s námi jakkoli spojeny. V podstatě mohu říci, že všechny námi využívané billboardy v době podpisu smlouvy o jejich pronájmu splňovaly tehdy platná legislativní pravidla pro provozování reklamy, a nyní, když se podmínky mění, je všichni hned označujete za „nelegální“,“ napsal redakci Oliver Fischer.
Podle jeho slov majitelé firem, u kterých si Eurobillboard pronajímá plochy, dělají vše pro to, aby nedocházelo k odstraňování ploch. „Podle našich informací a také na základě našich žádostí, majitelé předmětných reklamních zařízení sledují změny legislativy a připravují se určité změny tak, aby od ledna 2024 nebyly jejich billboardy zbytečně odstraňovány. To znamená, že podle našich informací budou billboardy přemístěny mimo silniční ochranné pásmo a tím bude celý nyní široce medializovaný problém vyřešen. V podstatě jsme těmto legislativním změnám pozitivně nakloněni, protože teprve nyní se jasně vysvětlují podmínky provozování venkovní reklamy a naši zhotovitelé mají také dostatek času na případné úpravy,“ dodal.
Redakce se neúspěšně pokusila kontaktovat také samotné jednatele společností REKLAM Reality a EDGE Reality.
Chcete se více zapojit do tvorby článků? V dotazníku můžete redakci vzkázat, jaká témata vám na Drbně chybí. Díky zpětné vazbě se můžete podílet na tom, jakým tématům se budou redaktoři věnovat. Registrovaní uživatelé po vyhodnocení zpětné vazby získají informace o tom, co jsme díky čtenářům zjistili.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.