Zaostřeno na školy. Tak se jmenuje seriál Budějcké Drbny, ve kterém se věnujeme mateřským, základním i středním školám v Českých Budějovicích a blízkém okolí.
Jak to ve školách chodí? Jaké jsou jejich specializace a přednosti? Na tyto otázky i mnohé další odpovídají zástupci jednotlivých škol.
Tentokrát jsme se zaměřili na mateřskou školu v Rožnově, která funguje při Základní škole L. Kuby. Slovo má speciální pedagog a učitelka 2. třídy Jitka Vávrová.
Kam až sahají kořeny vaší mateřské školy?
„Mateřská škola je v provozu od 1. září 2011. Její kořínky se proto teprve pozvolna rozrůstají...“
Jaká je kapacita? Kolik dětí v průměru musíte každoročně odmítat?
„Kapacita školy je 70 dětí, přijímání dětí do mateřské školy je standardně vedeno podle kritérií stanovených zřizovatelem základních škol a mateřských škol...“
Můžete představit váš program Korálky poznání?
„Školní vzdělávací program Korálky poznání vychází z osobnostně orientované výchovy. Filozofií naší školy je rozvíjet samostatné zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy, vést je k poznávání, osvojování, společnému sdílení základních hodnot kulturní civilizované společnosti a položit tak základ pro celoživotní vzdělávání všem dětem. Smysl předškolního vzdělávání vidíme v tom, že jsou všechny děti vedeny k vnímání skutečnosti v přirozených souvislostech, mají tak možnost získávat a vytvářet si reálný obraz světa. Život v mateřské škole prožíváme společně s probíhajícími změnami v běžném životě, společnosti, přírodě a okolním světě.
Existují různé druhy korálků. Než je samotný korálek upravený do své originální a jedinečné podoby, prochází procesem tvorby. Podobě jako korálky vnímáme naše děti - jako jedinečné a originální. Mají své individuální specifické zvláštnosti, vlastnosti, potřeby, možnosti, zkušenosti... Citlivým přístupem pedagogů se pak mohou rozvíjet, dosahovat osobních pokroků.“
Spolupracujete s eko-centrem Cassiopeia. Dá se říct, že děti vedete k ekologické výchově?
„Ano, hravou formou se snažíme vést děti k tomu, aby citlivě vnímaly sounáležitost člověka s živou i neživou přírodou, životním prostředím. Chápaly, že člověk jako jedinec, celá společnost a příroda jsou součástí neoddělitelného celku. Eko-centrum Cassiopeia pravidelně navštěvujeme a lektoři eko-centra zároveň navštěvují naši mateřskou školu.“
Také by mě zajímala spolupráce s Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, kdy u vás mají studenti praxi. Jak děti vnímají nové učitelky, které neznají, tudíž k nim nemají žádný vztah?
„Spolupráce s univerzitou probíhá v mateřské škole formou průběžné a souvislé pedagogické praxe. Spolupráce je vzájemně obohacující a prospěšná. Děti vnímají budoucí paní učitelky pozitivně. Studentky Pedagogické fakulty si již od počátku svého působení získaly důvěru dětí svým empatickým a vstřícným přístupem, dokázaly je pestrou nabídkou aktivit, činností zaujmout. Děti samotné se s očekáváním na setkání s nimi těší.“
Naplňuje vás práce s malými dětmi?
„Ano. Práce s dětmi mě zcela naplňuje. Zavedla jsem mimo jiné oblíbenou aktivitu, ze které se během krátké doby stala tradice školy, na kterou se děti i rodiče těší - Loučení se školním rokem. Probíhají tematicky zaměřené aktivity spojené obvykle s hledáním pokladu hravou formou, táboráčkem a očekávaným tradičně-netradičním dobrodružným nocováním ve spacích pytlích v tělocvičně kmenové základní školy.“
Co je podle vás nejdůležitější, aby se děti v mateřince naučily?
„První vzdělávací krůčky dítěte by měly být stavěny na promyšleném, odborném, lidsky i společensky hodnotném základě, aby čas prožitý v mateřské škole byl pro každé dítě radostí, příjemným zážitkem a zkušeností, zdrojem pevných základů do budoucího života. Mateřská škola doplňuje rodinnou výchovu, vzájemná spolupráce rodina - mateřská škola je nesmírně důležitá. Domnívám se, že kromě důležitosti získávání poznatků, dovedností a zkušeností je zároveň nutné, aby bylo každé dítě v psychické pohodě, získávalo sociální zkušenosti, cítilo se bezpečně a jistě, mělo možnost maximální seberealizace, možnost cítit se úspěšně a být úspěšné... Aby děti z mateřské školy odcházely domů spokojené, plné přínosných a pozitivních zážitků.“
Dnes už se i v mateřských školkách dá vypozorovat výuka cizích jazyků. Co si o tom myslíte?
„Předškolní věk se vyznačuje maximální spontánností, schopností napodobovat, ochotou poznávat svět, objevovat a zkoušet vše nové. Osobně vnímám osvojování cizího jazyka v prostředí mateřské školy jako seznamování dětí s cizím jazykem, kulturou. Sama děti ve školce hravou formou s angličtinou také seznamuji. Angličtinka se stala přirozenou součástí běžného života a činností dětí naší třídy. Užíváme ji průběžně při běžných přirozených činnostech, hře, poznávání, pohybu. Žádný stres... Vše je přirozené a uvolněné hraní si se slovy v češtině i angličtině. V základní i mateřské škole probíhá výuka cizího jazyka také s rodilým mluvčím. Podle mého názoru má seznamování s cizím jazykem a kulturou v průběhu předškolního vzdělávání smysl, a pokud následuje určitá návaznost v dalším stupni vzdělávání, bude se dítě cítit mnohem bezpečněji a jistěji.“
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.