Počasí dnes11 °C, zítra7 °C
Neděle 24. listopadu 2024  |  Svátek má Emílie
Bez reklam

MŠ v Rožnově: Všechny děti jsou jedinečné a originální

Zaostřeno na školy. Tak se jmenuje seriál Budějcké Drbny, ve kterém se věnujeme mateřským, základním i středním školám v Českých Budějovicích a blízkém okolí.

Jak to ve školách chodí? Jaké jsou jejich specializace a přednosti? Na tyto otázky i mnohé další odpovídají zástupci jednotlivých škol.

Tentokrát jsme se zaměřili na mateřskou školu v Rožnově, která funguje při Základní škole L. Kuby. Slovo má speciální pedagog a učitelka 2. třídy Jitka Vávrová.

Kam až sahají kořeny vaší mateřské školy?

„Mateřská škola je v provozu od 1. září 2011. Její kořínky se proto teprve pozvolna rozrůstají...“

Jaká je kapacita? Kolik dětí v průměru musíte každoročně odmítat?

„Kapacita školy je 70 dětí, přijímání dětí do mateřské školy je standardně vedeno podle kritérií stanovených zřizovatelem základních škol a mateřských škol...“

Můžete představit váš program Korálky poznání?

„Školní vzdělávací program Korálky poznání vychází z osobnostně orientované výchovy. Filozofií naší školy je rozvíjet samostatné zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy, vést je k poznávání, osvojování, společnému sdílení základních hodnot kulturní civilizované společnosti a položit tak základ pro celoživotní vzdělávání všem dětem. Smysl předškolního vzdělávání vidíme v tom, že jsou všechny děti vedeny k vnímání skutečnosti v přirozených souvislostech, mají tak možnost získávat a vytvářet si reálný obraz světa. Život v mateřské škole prožíváme společně s probíhajícími změnami v běžném životě, společnosti, přírodě a okolním světě.

Existují různé druhy korálků. Než je samotný korálek upravený do své originální a jedinečné podoby, prochází procesem tvorby. Podobě jako korálky vnímáme naše děti - jako jedinečné a originální. Mají své individuální specifické zvláštnosti, vlastnosti, potřeby, možnosti, zkušenosti... Citlivým přístupem pedagogů se pak mohou rozvíjet, dosahovat osobních pokroků.“

Spolupracujete s eko-centrem Cassiopeia. Dá se říct, že děti vedete k ekologické výchově?

„Ano, hravou formou se snažíme vést děti k tomu, aby citlivě vnímaly sounáležitost člověka s živou i neživou přírodou, životním prostředím. Chápaly, že člověk jako jedinec, celá společnost a příroda jsou součástí neoddělitelného celku. Eko-centrum Cassiopeia pravidelně navštěvujeme a lektoři eko-centra zároveň navštěvují naši mateřskou školu.“

Také by mě zajímala spolupráce s Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, kdy u vás mají studenti praxi. Jak děti vnímají nové učitelky, které neznají, tudíž k nim nemají žádný vztah?

„Spolupráce s univerzitou probíhá v mateřské škole formou průběžné a souvislé pedagogické praxe. Spolupráce je vzájemně obohacující a prospěšná. Děti vnímají budoucí paní učitelky pozitivně. Studentky Pedagogické fakulty si již od počátku svého působení získaly důvěru dětí svým empatickým a vstřícným přístupem, dokázaly je pestrou nabídkou aktivit, činností zaujmout. Děti samotné se s očekáváním na setkání s nimi těší.“

Naplňuje vás práce s malými dětmi?

„Ano. Práce s dětmi mě zcela naplňuje. Zavedla jsem mimo jiné oblíbenou aktivitu, ze které se během krátké doby stala tradice školy, na kterou se děti i rodiče těší - Loučení se školním rokem. Probíhají tematicky zaměřené aktivity spojené obvykle s hledáním pokladu hravou formou, táboráčkem a očekávaným tradičně-netradičním dobrodružným nocováním ve spacích pytlích v tělocvičně kmenové základní školy.“

Co je podle vás nejdůležitější, aby se děti v mateřince naučily?

„První vzdělávací krůčky dítěte by měly být stavěny na promyšleném, odborném, lidsky i společensky hodnotném základě, aby čas prožitý v mateřské škole byl pro každé dítě radostí, příjemným zážitkem a zkušeností, zdrojem pevných základů do budoucího života. Mateřská škola doplňuje rodinnou výchovu, vzájemná spolupráce rodina - mateřská škola je nesmírně důležitá. Domnívám se, že kromě důležitosti získávání poznatků, dovedností a zkušeností je zároveň nutné, aby bylo každé dítě v psychické pohodě, získávalo sociální zkušenosti, cítilo se bezpečně a jistě, mělo možnost maximální seberealizace, možnost cítit se úspěšně a být úspěšné... Aby děti z mateřské školy odcházely domů spokojené, plné přínosných a pozitivních zážitků.“

Dnes už se i v mateřských školkách dá vypozorovat výuka cizích jazyků. Co si o tom myslíte?

„Předškolní věk se vyznačuje maximální spontánností, schopností napodobovat, ochotou poznávat svět, objevovat a zkoušet vše nové. Osobně vnímám osvojování cizího jazyka v prostředí mateřské školy jako seznamování dětí s cizím jazykem, kulturou. Sama děti ve školce hravou formou s angličtinou také seznamuji. Angličtinka se stala přirozenou součástí běžného života a činností dětí naší třídy. Užíváme ji průběžně při běžných přirozených činnostech, hře, poznávání, pohybu. Žádný stres... Vše je přirozené a uvolněné hraní si se slovy v češtině i angličtině. V základní i mateřské škole probíhá výuka cizího jazyka také s rodilým mluvčím. Podle mého názoru má seznamování s cizím jazykem a kulturou v průběhu předškolního vzdělávání smysl, a pokud následuje určitá návaznost v dalším stupni vzdělávání, bude se dítě cítit mnohem bezpečněji a jistěji.“

Už jsme napsali

Štítky Zaostřeno na školy, MŠ Rožnov, ZŠ L. Kuby, České Budějovice, mateřská škola, Rožnov, cizí jazyk, základní škola, Drbna.cz, Česká národní banka, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

MŠ v Rožnově: Všechny děti jsou jedinečné a originální  |  Vzdělání  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.